Persbulletin Noorwegen - december/januari

Betere en snellere Noorse treinen

De Noorse spoorwegen hebben een begin gemaakt met een grondige modernisering van de lange afstandstreinen. De eerste drie snelle en comfortabele treinen van het type Signatur zijn onlangs door de staatsspoorwegmaatschappij NSB in gebruik genomen op de lijn Oslo-Kristiansand.

De komende maanden zullen er regelmatig meer van deze treinen operationeel worden. In totaal zullen er vóór 2001 zestien treinen van het type Signatur ter waarde van 1.5 miljard Nkr. op de Noorse rails staan.

De Signaturtreinen bestaan uit vier rijtuigen, waarin in totaal 207 zitplaatsen zijn. De nieuwe treinen zullen niet alleen voor meer comfort en veiligheid zorgen, maar ook voor kortere reistijden. Deze zogeheten 'kanteltreinen' kunnen een snelheid halen van 210 km/u. Op de belangrijke trajecten zal de tijdwinst steeds ongeveer een uur zijn. Oslo-Kristiansand vergt met de nieuwe trein nu 3 uur en 55 minuten. Als de treinen ook op de andere baanvakken operationeel zijn bedraagt de reistijd tussen Oslo en Stavanger 6 uur 15, tussen Oslo en Bergen 5 uur 40 en tussen Oslo en Trondheim 5 uur 50 minuten. De nieuwe trein gaat waarschijnlijk vanaf juni op de lijn Oslo-Bergen rijden.

Met de invoering van de nieuwe treintypen gaat spoorwegmaatschappij NSB ook de frequentie op de verschillende lijnen verhogen, zodat klanten flexibeler zullen zijn bij het plannen van hun reis. De NSB gaat ook vernieuwingen invoeren op de middellange en korte trajecten.

Reizigers in de nieuwe snelle treinen, waarvoor plaatsreservering verplicht is, kunnen voortaan kiezen uit drie 'afdelingen.' Signatur Pluss biedt de meest uitgebreide dienstverlening en het meeste comfort. In de toeslag van 300 Nkr. zit behalve de stoelreservering ook een maaltijd, koffie en/of thee en een krant. De rijtuigen in deze afdeling hebben luxe stoelen en panoramaruiten. Verder is er keuze uit Signatur en Signatur Familie, waarvoor in beide gevallen een toeslag geldt van 50 Nkr. Laatstgenoemde 'afdeling' is bedoeld voor gezinnen met kinderen en telt een aparte speelhoek.

Alle Signatur-treinen (gemaakt door de firma Adtranz) zijn voorzien van airconditioning en hebben een bar met daarin een geïntegreerde ruimte voor rokers. Ze zijn geschikt voor rolstoelgebruikers en voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van veiligheid en milieu.

Meer inlichtingen: NSB, International Sales & Marketing, Prinsens gate
7, N-0048 Oslo, tel. 0047 23153033.

Noot aan de redactie

Nader informatie over bovenstaande onderwerpen is verkrijgbaar bij het Noors Verkeersbureau en de vermelde telefoonnummers, internetsites en emailadressen.

Indien u aanvullend fotomateriaal wenst kunt u contact opnemen met Pascale Melissen van het Noors Verkeersbureau Benelux, telefoon 020-6712854 of email: pascale.melissen@ntr.no

INFORMATIE NOORS VERKEERSBUREAU BENELUX

NL-1070 AC

B-2000
Antwerpen 1

TEL: 0900-8991170 (consumenten)
FAX: 020-6798886

N.B!!! Het telefoonnummer 020-6710061 is niet langer in gebruik.

e-mail: holland@nortra.no
internet: www.noorsverkeersbureau.nl

Voor nadere informatie betreffende onderwerpen in bovenstaand persbulletin verwijzen wij naar de genoemde contactpersonen. Eventueel fotomateriaal is verkrijgbaar bij het Noors Verkeersbureau in Amsterdam.

Pascale Melissen, telefoon 020-6712854.

Deel: ' Betere en snellere Noorse treinen '