NET5

Persberichten Langstlopende serie aller tijden: 'Beverly Hills 90210'

`Beverly Hills, 90210', woensdag 1 september bij NET 5.

NET 5 start met het uitzenden van de succesvolle serie `Beverly Hills, 90210'. Een instituut in de televisiewereld, dat is dit langstlopende jongerenprogramma aller tijden tegenwoordig. De serie gaat dit jaar naar alle waarschijnlijkheid zijn tiende seizoen in. De serie heeft het vertrek van dragende spelers overleefd, de vele schandalen en haatcampagnes (de `I Hate Brenda-Fanclub') het hoofd geboden en wordt nog steeds wereldwijd goed bekeken. NET 5 zal de eerste acht seizoenen van deze serie opnieuw gaan uitzenden, zodat een nieuwe generatie kan kennismaken met de lotgevallen van de groep rijkeluisjongeren tegen wil en dank.

Terug naar de beginjaren van `Beverly Hills, 90210': de wereld van jong, puissant rijk en bevoorrecht bekeken door de ogen van de zestienjarige tweeling Brenda (Shannen Doherty) en Brandon Walsh (Jason Priestley). Deze twee jonge mensen komen in een volslagen andere wereld terecht, als hun vader Jim (James Eckhart) voor zijn bedrijf van Minneapolis, Minnesota naar de bakermat van de glamour moet verhuizen: Beverly Hills. Brenda en Brandon zullen hun middelbare schooltijd voortzetten op één van de meest prestigieuze scholen van Amerika, West Beverly High, waar filmsterren, producers en andere coryfeeën uit de amusementsindustrie van Hollywood hun kinderen naar toe sturen.

Voor Brenda en Brandon, afkomstig uit een degelijke achtergrond, waar vader en moeder vast proberen te houden aan de traditionele Amerikaanse normen en waarden, is de overgang groot. Hun klasgenoten arriveren in peperdure sportwagens, waar de oude bak van de tweeling scherp bij afsteekt, dragen designkleding en geven overdadige feesten. En aangezien sociale acceptatie of het gebrek eraan op het scherpst van de snede wordt beslist onder tieners, zal er van Brenda en Brandon een hoop aanpassingsvermogen worden vereist. Niet in de laatste plaats omdat zij de normen die ze van huis uit hebben meegekregen in overeenstemming moeten brengen met de in het mondaine Beverly Hills geldende omgangsvormen.

Het klatergoud van de Hills kent namelijk een schaduwzijde. Veel van de leeftijdsgenootjes van de tweeling worden emotioneel verwaarloosd door hun ouders, zijn op jonge leeftijd al geconfronteerd met de seksuele uitspattingen en het drank- en drugsmisbruik van hun ouders die vaak gescheiden zijn of worden hun hele leven al beoordeeld op de merites van hun ouders.

Opgroeien in Beverly Hills betekent vroeg volwassen worden. Brenda en Brandon reageren ieder zeer verschillend op hun omgeving. Brandon houdt vast aan zijn `normale jongen'-imago, wat hem relatief immuun maakt voor de druk van zijn omgeving. Hij is zeker genoeg van zichzelf om vast te blijven houden aan zijn normen, maar de ambitieuze en soms ietwat naïeve Brandon blijkt desondanks niet altijd bestand voor de verleidingen van het snelle leventje van West Beverly.

Zijn zus Brenda is een mooi maar onzeker meisje, dat zich blindstaart op het typische Californische schoonheidsideaal, lang en blond. Evenals haar broer is ze pienter en zit ze vol met pit. Ze is eerder geneigd zich te laten meeslepen door haar omgeving dan haar broer. Ze worstelt om haar degelijke achtergrond en gevoel voor menselijke waarden in overeenstemming te brengen met haar behoefte om sociaal geaccepteerd te worden. Haar zelfvertrouwen krijgt echter een positieve stimulans als ze ontdekt dat haar stille adoratie van de knappe Dylan McKay (Luke Perry) beantwoord wordt.

Dylan McKay is een non-conformist. Hij is afkomstig uit een van de welvarendste en invloedrijkste families van Beverly Hills, maar zijn vader heeft een aantal louche zakendeals op zijn naam staan, wat Dylan voor de degelijke Jim Walsh tot een weinig acceptabel vriendje maakt voor zijn dochter. Hun opbloeiende romance wordt dan ook onder een vergrootglas gehouden door de bezorgde vader. Een tegenwicht tegen Jims overbezorgde houding, vormt Cindy Walsh (Carol Potter), Brenda's nuchtere en begripvolle moeder. Dylan heeft een moeizame relatie met zijn eigen gescheiden ouders, tegen wie hij zich vaak afzet. Charismatisch, gesloten, gevoelig, een voormalige alcoholist en vroeg volwassen met een ongebruikelijke voorliefde voor klassieke literatuur, muziek en kunst; Dylan McKay is zeker geen ongecompliceerde jongen.

Dit in tegenstelling tot Steve Sanders (Ian Ziering). Steve heeft op het oog alles wat zijn hartje begeert: looks, geld, een dure sportwagen, de laatste designkleding en een beroemde moeder. Steve is een goedhartige, vrolijke en gemakzuchtige jongen, soms geneigd tot oppervlakkigheid. In eerste instantie zal de met voorrechten verwende Steve altijd voor de gemakkelijkste weg kiezen, maar doordat hij van nature oprecht en hartelijk is, maakt hij uiteindelijk veelal de juiste keuze. Steve heeft het vaak moeilijk met het feit dat hij een geadopteerd kind is. Hoewel hij en Brandon elkaars tegenpolen zijn, ontstaat er tussen de jongens een hechte vriendschap. Dat Steve's verborgen kwetsbaarheid tevens zijn grootste kracht is, is waarschijnlijk de basis voor die band.

Brenda's beste vriendin wordt de `belle blonde' Kelly Taylor (Jenny Garth). Hun vriendschap is echter evenzeer gebaseerd op onderlinge concurrentie als oprechte gevoelens en zal zwaar beproefd worden naarmate zij zich verdiept. Kelly Taylor is de modieuze, populaire spil waar het meest trendy kliekje van West Beverly om draait. Ze is typisch het product van haar omgeving en opvoeding. Haar moeder is herstellende van een cocaïneverslaving en Kelly's jeugd bestond uit het op de been helpen van haar trippende moeder. Haar vader, een succesvol zakenman, schitterde door afwezigheid. Dit compenseerde de vroegrijpe Kelly, het equivalent van het Californische schoonheidsideaal, door al jong haar uiterlijk te gebruiken om haar doel te bereiken. Met name waar het jongens betreft, wat haar reputatie geen goed heeft gedaan. In haar hart benijdt Kelly Brenda om haar stabiele gezinsleven.

Het vriendinnenclubje wordt gecompleteerd door Donna Martin (Tori Spelling). Trendy op het ridicule af, maar aandoenlijk in al haar onhandigheid, dat is Donna. Dit blonde poppetje is naïef en in wezen zachtaardig. Ze worstelt met haar leerproblemen en beschermt zich tegen de keerzijde van het glamourwereldje door haar geloof. Ze is diep religieus. In het begin is ze de ideale volgeling van de dominantere Kelly, maar gaandeweg ontworstelt ze zich aan diens invloed.

Een relatieve buitenstaander is de gereserveerde en intellectuele Andrea Zuckerman (Gabrielle Carteris) In tegenstelling tot haar klasgenoten is Andrea niet afkomstig uit een rijk milieu. Ze is uiterst intelligent, ambitieus en vastbesloten. Als redactrice van de schoolkrant runt ze deze zoals alles wat ze doet, professioneel en koel. Brandons ontwapenende oprechtheid weet haar pantser echter te doorbreken.

Een andere buitenstaander, maar één die zijn wens om opgenomen te worden in het populaire kliekje niet onder stoelen en banken steekt, is brugklasser David Silver (Brian Austin Green). Zijn pogingen om `cool' over te komen, brengt hem in de onmogelijkste situaties, waar hij zich vaak met verrassende flair uit weet te redden.

Toen de serie in 1992 voor het eerst in Nederland op de buis werd gebracht, had `Beverly Hills, 90210' al een ware zegetocht in Amerika achter de rug. Ook in Nederland werd al spoedig massaal ingeschakeld op het wel en wee van de groep leerlingen met de `meest gewilde postcode van de wereld'. Het succes van de serie, uit de stal van de legendarische kijkcijferkoning Aaron Spelling (`The Love Boat', `Hotel', `Melrose Place', `Charmed') is inmiddels gemeengoed. De serie heeft de jonge acteurs bekend gemaakt bij televisiekijkers over de hele wereld en ook de populariteit van spin-off `Melrose Place' gelanceerd. `Beverly Hills, 90210' sneed als eerste jeugdserie `volwassen' thema's als drugs, drank, seks, schulden en racisme aan vanuit het perspectief van de tieners waar het om draait. Dit maakte de serie populair bij zowel tieners als bij de jong volwassenen voor wie de herinnering aan hun eigen schooltijd nog niet zolang achter hen ligt.

Deel: ' `Beverly Hills, 90210' bij NET 5 '