Universiteiten en onderzoeksinstituten onderkennen kracht SAP software

SAP Higher Education en Research-gebruikersvereniging voor het eerst in Nederland.

's Hertogenbosch, 16 april 1999 - Van 20 tot en met 22 april vindt in Amsterdam de vierde bijeenkomst plaats van de internationale SAP Higher Education and Research (HER)-gebruikersgroep. Doel van deze bijeenkomst is om een platform te bieden aan alle SAP-klanten in de universitaire wereld om met elkaar en met SAP te overleggen over de inzet van SAP-software voor hun bedrijfsprocessen. De deelnemers zijn binnen hun onderwijsinstelling verantwoordelijk voor de inzet van SAP-software en maken voornamelijk gebruik van de financiële modules. Daarnaast wordt ook Human Resource Management bij een groeiend aantal universiteiten ingezet. Een belangrijke nieuwe ontwikkeling is de ontwikkeling van IQ Campus, een oplossing voor het studenteninformatiesysteem.

Dit jaar organiseert de Nederlandse afdeling deze bijeenkomst als voorzitter van de HER-gebruikersgroep in 1999. Nederlandse universiteiten zijn vooruitstrevend in de wijze waarop de SAP-software wordt ingezet. Er is een Competence Center ingericht (SECU genaamd) waar alle universiteiten gebruik van kunnen maken. Via dit Competence Center kan kennis op eenvoudige wijze gedeeld en verspreid worden. Daarnaast kunnen universiteiten via het Competence Center zelf ontwikkelde software, die aansluit op SAP R/3, met elkaar delen. In Nederland gebruiken 6 universiteiten software van SAP: Leiden, Maastricht, Utrecht, Tilburg, de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam.

"Als gebruikersgroep voor universiteiten hebben wij een grote invloed op de invulling van de specifieke vraagstukken die bij onze sector horen", aldus de heer B. van der Werf, voorzitter van de HER-gebruikersgroep en binnen de Vrije Universiteit Amsterdam verantwoordelijk voor de SAP-implementaties. "Tot nu toe zijn onze verzoeken serieus overwogen en een groot aantal specifieke aanpassingen wordt op dit moment doorgevoerd. Vooral ons verzoek voor een studenteninformatiesysteem is adequaat opgepakt. Tijdens de bijeenkomst worden de eerste demonstraties van dit nieuwe systeem gegeven. Deze dagen bieden ruimte voor discussie en het uitwisselen van ervaringen. Daarnaast formuleren wij de nieuwe eisen en wensen voor SAP."

IQ Campus is de branchespecifieke oplossing voor de universitaire wereld. Naast ondersteuning op het gebied van onderwijs zoals planning, roosters, studentenadministratie, examinering en studieprogramma's, biedt IQ Campus vooruitstrevende oplossingen voor overige aan het onderwijs gerelateerde zaken zoals Research Management. De student staat centraal, waarbij IQ Campus het gehele traject van financiële administratie tot carrièrebegeleiding kan invullen.

Onlangs is de solutionmap 99 voor Higher Education and Research vrijgegeven. De solutionmap geeft inzicht in het totaal aan processen dat plaatsvindt binnen de universitaire wereld en de wijze waarop deze processen door SAP en haar partners worden ingevuld. Deze solutionmap is een dynamisch document waarin continu wordt aangegeven welke processen zijn ingevuld, door partners worden ondersteund en welke processen in de toekomst verder worden ontwikkeld.

Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfsbrede zakelijke software. De software en diensten van SAP maken van een organisatie een geïntegreerd geheel dat alle bedrijfsonderdelen bestrijkt, van de financiële administratie en de personeelsafdeling tot de productie, verkoop en distributie. Deze integratie maakt het voor bedrijven mogelijk hun ketens te optimaliseren, de banden met hun klanten te versterken en betere beleidsbeslissingen te nemen om zo een voorsprong te nemen op de concurrentie. Het in 1972 opgerichte SAP is gevestigd in het Duitse Walldorf.
De onderneming biedt werk aan meer dan 18.000 mensen verspreid over kantoren in meer dan 50 landen. Hoog in het vaandel staan service en ondersteuning voor de in totaal ruim 17.000 geïnstalleerde R/3-systemen. Uit recent onderzoek van de Gartner Group blijkt tevens dat SAP op het gebied van Enterprise Resource Planning (ERP)-systemen, zoals SAP R/3, een voorsprong heeft op andere leveranciers. SAP is de enige ontwikkelaar van ERP-systemen die door Gartner wordt voorzien van het predikaat 'leidend en vooruitziend'. De grafiek van Gartner is op aanvraag verkrijgbaar. Meer informatie over SAP kunt u vinden via Internet: www.sap.com

Deel: ' Bijeenkomst SAP Education en Research-gebruikersvereniging '