PERSBERICHT - 7 JUNI 1999

bulletshaded.gif (923 bytes) Overzicht toeristische vakanties per provincie en bestedingen

Bestedingen toch naar nieuw record van 4,2 miljard

Binnenlandse vakanties in '98 licht gedaald

Het aantal vakanties van Nederlanders in eigen land is het afgelopen jaar met 2 procent gedaald naar 16,1 miljoen. De totale bestedingen in 1998 stegen met 5 procent naar een recordbedrag van 4,2 miljard gulden. In 1997 bedroeg de omzet 4 miljard gulden. Dit blijkt uit cijfers van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO).

Friesland stijgt

In de top twaalf van binnenlandse toeristische vakantiebestemmingen blijft de provincie Gelderland marktleider, gevolgd door Limburg en op de derde plaats Noord-Brabant.

In Gelderland steeg het aantal toeristische vakanties met 12 procent naar 2,2 miljoen terwijl Limburg een stijging van 3 procent noteerde naar 1,7 miljoen toeristische vakanties. Hoewel Brabant de derde plaats behoudt, daalde het aantal toeristische vakanties met 11 procent tot ruim 1 miljoen. In de midden categorie liepen Noord-Holland, Overijssel en Drenthe in aantallen vakanties iets terug, terwijl Friesland zijn positie van de 6e naar de 4e plaats zag stijgen.

Toename bungalowvakanties

Het aantal hotelvakanties daalde in 1998 met 1,6 procent naar ruim 2 miljoen. Ook toeristische kampeervakanties in eigen land daalden 4 procent naar 2,9 miljoen, in 1997 was dit nog 3,1 miljoen. Binnenlandse vakanties in bungalows stegen verleden jaar 2,5 procent naar 4,3 miljoen.

Economisch belang
Binnenlandse vakanties worden onderverdeeld in ‘vaste standplaatsvakanties’ en ‘toeristische vakanties’. De eerste betreft vakanties op een vaste seizoen- of jaarplaats.

Hieronder vallen verblijven in een eigen stacaravan, een tweede woning, een eigen boot of camper. In economisch opzicht is dit segment voor het toeristisch bedrijfsleven minder interessant omdat de bestedingen veel lager liggen dan bij de zogeheten ‘toeristische vakanties’

Inclusief standplaatsvakanties bedroeg het totale aantal vakanties in 1998 16,1 miljoen en beliepen de totale bestedingen 4,2 miljard gulden.

Deel: ' Binnenlandse vakanties in '98 licht gedaald '