BMD: 'Zingen is leuk, maar voetbal gaat voor'

Voor één keertje geen voetbal; een uitzondering voor Benni, Mario en Dean. Onder hun artiestennaam BMD presenteerden zij afgelopen donderdag hun cd-single 'The Midas Touch'. Met eenzelfde souplesse waarmee ze voetballen, voerden de Ajacieden hun danspassen uit in de Amsterdamse Escape. Een hoge noot in plaats van een diepte-pass. BMD gaat scoren, dat is zeker. Net als Ajax, maar dit keer zijn de hitlijsten het doelwit.

Benni, Mario en Dean treden in de voetsporen van Johan Cruijff. Dit keer niet op het veld, maar in de geluidstudio. In 1972 was Cruijff de eerste Ajacied die zich liet verleiden tot het maken van een plaatje. Maar had zijn 'Oei, Oei, Oei, dat was me toch een loei' nog een hoog carnavalsgehalte, BMD, de alias van de voetballers, neemt de zaken serieus. Hun Midas Touch zou wel eens goud kunnen worden in het clubcircuit. De Ajacieden zingen namelijk de muziek waar ze zelf van houden: een mengeling van r&b, rap en soul.

The Midas Touch is eigenlijk als grap ontstaan. Dean, Mario en Benni zongen het nummer een half jaar geleden voor het eerst. In het tv-programma De Regenjas van Harry Vermeegen kwam het muzikale talent van de drie Ajacieden naar voren. 'The Midas Touch is een bestaand nummer, dat wij hebben geremixed,' vertelt Dean. 'We pasten het refrein aan en gaven de tekst en muziek meer body.'

Dean is de leadzanger. Twee jaar geleden trad hij op tijdens het voetbalgala van de VVCS en als drummer speelde de middenvelder in verschillende bandjes. Thuis kreeg hij de muziek met de paplepel ingegoten. ' Zingen is mijn passie. Ik kom uit een muzikale familie, maar thuis mocht ik nooit zingen. Dat konden zij veel beter, vonden ze. Nu ben ik niet meer te stoppen,' lacht hij.

Benni heeft het meeste ervaring met popmuziek. De Ajax-spits scoorde in Zuid-Afrika al een nummer één hit. Met rapper TKZee bestormde hij de hitlijsten met het nummer 'Shibobe', Zuid-Afrikaans voor 'poorten'. Al maanden staat het in de top vijf. De CD-single werd tweemaal platina; er gingen vorig jaar maar liefst 180.000 exemplaren over de toonbank. Alleen Candle in the Wind van Elton John verkocht beter.

Veel heeft de Ajax-spits overigens van het tumult in zijn geboorteland niet meegekregen. 'Het succes van Shibobe kwam compleet onverwacht, maar ik heb het niet bewust meegemaakt,' vertelt Benni. 'Vorig jaar wilde TKZee graag met mij een single maken. In maart kwam hij naar Nederland en toen zijn we de studio ingedoken. Het werd een rap op de Final Countdown van Europe. In Zuid-Afrika is de muziek eronder gezet.'

Ook voor BMD toonde een heuse platenmaatschappij interesse. En niet de minste. De belangen van de groep worden behartigd door Dino, het muzieklabel waar ook Rene Froger, Anouk, Ruth Jacott en Edsilia zijn aangesloten.

BMD is dus niet zomaar een schnabbel, maar de kans dat je de jongens in het weekend in een lokale disco tegenkomt is klein. 'Niets mag voor de voetbalagenda wijken,' legt Mario uit. 'Het optreden in de Escape is absoluut éénmalig. Het voetbal gaat altijd voor. We gaan voor een voetbalcarriere en zijn geen zanggroep. We komen nog een keer bij de tv-show van Ivo Niehe, maar daar blijft het bij. Je kunt 'op' ons dansen, maar niet 'met' ons.'

Beleef het optreden mee met dit unieke fotoverslag:

22.15 uur

Backstage. Mario wordt geschminkt terwijl Dean en Benni zich omkleden.

22.35 uur

Wekelijks staan de voetballers voor zo'n 50.000 man in de ArenA, maar een muzikaal optreden is andere koek. De jongens oefenen nog snel met Renske en Wanda, de danseressen van BMD.

22.48 uur

De laatste voorbereidingen. Over twee minuten krijgt BMD zijn vuurdoop. Benni en Mario wachten in de ruimte onder het podium.

22.50 uur

Dit is het moment. Voor het eerst live on stage. De jongens worden aangekondigd als de 'mystery act' van de avond.

22.51 uur

Het optreden verloopt vlekkeloos. Alles klopt. De song blijft direct in het gehoor hangen: 'This is the Midas Touch, everything you touch turns to gold ...'

22.53 uur

Dean zweept het publiek op. Als enige Ajacied heeft hij podiumervaring. Vroeger was hij drummer in een band.

22.55 uur

Het optreden is afgelopen. BMD krijgt de handen op elkaar.

22.59 uur

Backstage wordt BMD in de kleedkamer door fans opgezocht. Babangida en Dani zijn wildenthousiast. Zij vinden het optreden een groot succes.

23.05 uur

De jongens worden naar de studio gehaald op het VIP-balkon. Muziekzender TMF neemt de kersverse groep een interview af. 'Zijn jullie nu zingende voetballers of zangers die ook kunnen voetballen?'

BMD, waar en wanner

Een verslag van de repetities van BMD in de Escape is zondag overdag nog te zien bij AT5 internet. Vrijdagavond 5 februari zendt TMF de clip uit in het programma Showcase (19.00 - 20.00 uur). Het laatste tv-optreden van BMD is te zien bij de TROS TV-show van Ivo Niehe. (Via de website houden we je nog op de hoogte van de precieze uitzendtijden).

De CD-single wordt uitgegeven door platenmaatschappij Dino en ligt vanaf vrijdag 7 februari in de winkel. On line kun je The Midas Touch bestellen bij shop.nl.

Natuurlijk volgen wij BMD op de hitlijsten van de Cyber Top 50.

Met dank aan Dino, Escape, TMF en natuurlijk Benni, Mario en Dean . _________________________________________________________________

© 1997, 1999 AFC Ajax NV. Alle rechten voorbehouden / all rights reserved.

Deel: ' BMD van Ajax 'Zingen is leuk, maar voetbal gaat voor' '