Bond van Nederlandse Architecten

BNA start inzamelingsactie onder leden
Herbouw Van Eyck-paviljoen

Het tijdelijke Beeldenpaviljoen op de Sonsbeektentoonstelling in Arnhem (1965) is een van de meest markante projecten van wijlen Aldo van Eyck. Eerdere acties om het te herbouwen zijn helaas gestrand, maar het Krller-Mller Museum heeft het vaste voornemen opgevat om nog dit jaar met de herbouw te beginnen. Op het museumterrein op de Hoge Veluwe zal het Van Eyck-paviljoen weer de functie van beeldenpaviljoen krijgen.

Omdat deze herbouw een permanent karakter krijgt, anders dan destijds op de tentoonstelling, liggen de bouwkosten aanzienlijk hoger. De totale kosten worden geschat op circa 300.000.

De BNA is onder zijn leden een actie gestart om fondsen te verwerven voor de realisatie van het plan. Diverse BNA-leden hebben al laten weten bereid te zijn een donatie van 5.000 of meer te doen. Als de bereidheid daartoe breed is, moet het lukken een substantieel bedrag aan de initiatiefnemers toe te zeggen.

De namen van architecten(bureaus) die 1.000 of meer aan het project bijdragen worden op of bij het paviljoen vereeuwigd. Ook anderszins zal de band van de BNA met het werk van zijn voormalig erelid duidelijk worden gemaakt. Leden die dit initiatief willen steunen middels een donatie, worden verzocht dit schriftelijk aan de BNA te melden, bij voorkeur vr 15 maart 2003.

In de rubriek Nieuwsberichten zal wekelijks aandacht zijn voor de stand van de donaties.

Amsterdam, 14 februari 2003

Zoekwoorden: