HEINEKEN NV

Bod op resterende aandelen DB Group

Asia Pacific Breweries Limited, de joint venture van Heineken en Fraser & Neave in Singapore, brengt een bod uit op de resterende 41,6% van de aandelen van de DB Group Limited. Het totale bod bedraagt EUR 60 miljoen en wordt gefinancierd door APB. Heineken consolideert APB proportioneel voor 50%.

DB Group Limited is de beursgenoteerde dochteronderneming van APB in Nieuw-Zeeland. APB bezit 58,4% van de aandelen van DB. DB heeft vier brouwerijen in Nieuw-Zeeland die jaarlijks 1,1 miljoen hectoliter bier verkopen, hetgeen een marktaandeel van 35% vertegenwoordigt. De belangrijkste merken zijn Heineken, DB Draught, Export Gold en Tui. De DB Group heeft ook een wijndivisie bestaande uit vier wijnmakerijen met een marktaandeel van 24%. Eind vorig jaar startte DB Group een gefaseerde terugtrekking uit haar slijterij- en groothandelactiviteiten. De verwachting is dat DB deze activiteiten halverwege dit jaar beëindigd zal hebben.

De omzet van de DB Group bedroeg in het boekjaar 1998/1999 EUR 312 miljoen terwijl een nettowinst van EUR 5,7 miljoen werd gerealiseerd.

Amsterdam, 28 januari 2000

Deel: ' Bod Heineken op resterende aandelen DB Group '