T.a.v. de redactie Economie

(www.BoekenBar.nl) persbericht - 5 september 1999

Succesvolle introductie e-commerce concept BoekenBar.nl

SAMENVATTING:

BoekenBar.nl heeft in augustus een innovatief concept gelanceerd, bedoeld voor de online verkoop van studieboeken. Door een intensieve samenwerking met studieverenigingen door heel Nederland kunnen de servicevoordelen van een winkel gecombineerd worden met de servicevoordelen en snelheid van het Internet. De eerste resultaten zijn positief, ruim 10.000 studieboeken worden in de periode van half augustus tot half september via dit kanaal verkocht.

Inhoud:

De nieuwste Internet-(studie)boekhandel van Nederland, BoekenBar.nl, heeft voor de verkoop van studieboeken een nieuw concept ontwikkeld, met een veelbelovend potentieel. Het BoekenBar.nl -concept omzeilt een vijftal hardnekkige problemen van Internet-boekhandels: hoge marketingkosten, te langzaam groeiende omzet (in relatie tot de investeringen), hoge bezorgkosten, onduidelijke levertijd en de angst van veel consumenten om via Internet te betalen.

In dit concept wordt nauw samengewerkt met studieverenigingen door heel Nederland. De daadwerkelijke verkoop vindt hierbij niet plaats via de website van BoekenBar.nl maar via een door BoekenBar.nl ontwikkelde Internet-bestelmodule die toegankelijk is via de websites van de deelnemende studieverenigingen. De door studenten bestelde boeken kunnen vervolgens worden opgehaald en betaald bij de studieverenigingen.

Bijkomend voordeel is dat aan de hand van boekenlijsten gestructureerde Internet-bestelmodule heel gemakkelijk studieprofielen kunnen worden afgebakend. Voor arbeidsmarktcommunicatie opent dit ongekende perspectieven. In Internet-marketingjargon worden hieraan vaak de begrippen 1-op-1-communicatie en targetting gekoppeld. Eenvoudiger gezegd kan dus via de software van BoekenBar.nl heel gemakkelijk en heel doeltreffend gespecialiseerde groepen studenten worden bereikt.

Het grote voordeel voor studenten is dat ze via hun vereniging een uitstekende service krijgen aangeboden, gemakkelijk via Internet kunnen bestellen, kortingen (bij buitenlandse literatuur) kunnen oplopen tot 40% en dat betalingen via de verenigingen lopen, dus niet via Internet. In de VS gaan studenten al massaal over tot aankopen van studieboeken via Internet. Gezaghebbende bronnen als de New York Times (www.nytimes.com) en de E-Commerce Times (www.ecommercetimes.com) berichtten met enige regelmaat over het succes van bedrijven als Varsity books (www.varsitybooks.com) en E campus (www.ecampus.com).

Vergeleken met andere Internet-boekhandels heeft BoekenBar.nl veel lagere marketingkosten doordat gebruik kan worden gemaakt van een verkoopnetwerk van zeer gemotiveerde, ter zake kundige vrijwilligers.

Daarnaast heeft BoekenBar.nl geen database met miljoenen titels maar een beperkt assortiment op voorraad van enkele honderden titels, dat alleen bestaat uit de voorgeschreven boekenlijsten. De nadruk ligt bij BoekenBar.nl op een sterke back-office die via een uitgekiend leveranciersnetwerk in staat is om wereldwijd 2 miljoen boeken te traceren, snel te bestellen en te vervoeren.

In het 1e kwartaal van 2000 zal BoekenBar.nl ook gaan participeren in leveringen aan individuele studenten. Naar alle waarschijnlijkheid zal hiertoe een samenwerkingsverband worden aangegaan met een op individuele leveringen gespecialiseerde Internet-retailer. Hierover wordt thans met twee partijen overleg gevoerd.

BoekenBar.nl is bezig om een zeer voortvarende start te maken. In een periode van 4 weken zullen ruim 10.000 boeken uitgeleverd worden met een omzet van rond de 700.000 gulden. Ter vergelijking: de online-boekenverkoop in Nederland in 1998 bedroeg 6.7 miljoen gulden (bron: onderzoeksbureau Blauw new media). Voor de komende 12 maanden wordt een groei van het aantal, (via hun studievereniging deelnemende) studenten verwacht van ongeveer 350%. In diezelfde periode wordt ook het break-even punt gepasseerd. BoekenBar.nl maakt hiermee een einde aan de mythe dat e-commerce concepten bijna per definitie gepaard gaan met hoge, lang aanhoudende, verliezen.

Voor nadere Informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

BoekenBar.nl

Mark Kaal
tel.: 020 623800/06 24603583 fax.: 020 6236219
Herengracht 162, Postbus 17616, 1001 JM Amsterdam
E-mail: m.kaal@boekenbar.nl

© 1999 De BoekenBar B.V.

Deel: ' Boekenbar-concept op Internet slaat aan '




Lees ook