Ingezonden persbericht

Boekhoudfraude bij Ahold minder groot dan bij gemeenten

Boekhoudfraudes bij gemeenten en provincies stellen boekhoudfraude bij Ahold in de schaduw

WIJK BIJ DUURSTEDE, 20030225 -- Boekhoudfraude bij Ahold van zo'n 500 miljoen euro en de kranten staan er van vol. En wat zijn we weer verontrust. Maar die paar armzalige euro's bij Ahold is niets vergeleken bij wat zich al jaren bij gemeenten en provincies afspeelt. Amsterdam spant de kroon. Amsterdam verzweeg in de jaarrekening 1998 643 miljoen gulden, in 2000 1.592 miljoen gulden en in 2001 782 miljoen gulden, tezamen 1.369 miljoen euro. Er stapte geen bestuurder en geen accountant voor op. Maar ook veel andere gemeenten en provincies kunnen er wat van. Het gaat om miljarden euro's.

Naast Amsterdam kennen ook veel andere gemeentes en provincies boekhoudfraude van grote omvang. Den Haag verzweeg in de jaarrekening 2000 207 miljoen gulden en in 2001 48 miljoen euro. Rotterdam verzweeg in 2000 342 miljoen gulden. Gelderland verzweeg in 2000 302 miljoen gulden en in 2001 221 miljoen gulden. Zuid-Holland verzweeg in 2000 235 miljoen gulden, maar stelde de cijfers over 2001 te rooskleurig voor met 136 miljoen gulden. Noord-Holland verzweeg in de jaarrekening 2000 508 miljoen gulden. Met allemaal goedkeurende accountantsverklaringen. Zomaar een willekeurige greep met een totaal van enkele miljarden euro's. Echt, boekhoudfraude komt ook in de beste kringen voor. Het ergerlijke is in dit geval wel dat het de overheid betreft, dat geen enkele bestuurder ervoor is opgestapt en dat alle accountants nog steeds vrijuit gaan.

Deel: ' 'Boekhoudfraude bij Ahold minder groot dan bij gemeenten' '