Nieuwegein, 3 september 1999

BOL BOEKENPRIJS VOOR MEEST VERNIEUWENDE BOEK
Pim Fortuyn voorzitter jury; start voorrondes in oktober

Online winkel BOL maakt vandaag de jury bekend van de BOL Boekenprijs voor het meest vernieuwende Nederlandse boek. Hiermee is BOL de eerste in Nederland met een dergelijke prijs. De jury, die vanaf vandaag de boeken induikt, bestaat uit publicist Pim Fortuyn (voorzitter), Maurice de Hond, expert op het gebied van Internet en innovatie, en de auteurs Marjan Berk en Ronald Giphart. Vanaf oktober dit jaar kiest het viertal om de maand twee titels die doorgaan naar de eindronde, om midden 2000 uit de acht finalisten een winnaar te kiezen. Wie bij bol.com koopt, kan in de weken ervoor zijn of haar favoriete boek 'aanklikken' op de BOL-website (www.bol.com). Zo hebben klanten van BOL een belangrijke en wellicht beslissende stem in de einduitslag. De winnende auteur zal tijdens de feestelijke uitreiking de BOL boekenprijs ter waarde van ¦ 25.000,- ontvangen.

"De BOL boekenprijs brengt vernieuwende auteurs onder de aandacht en bevordert het lezen. Ik sluit me daarom graag bij dit initiatief aan", aldus juryvoorzitter Pim Fortuyn. Alle boeken die gedurende de twee maanden van iedere voorronde worden gepubliceerd, dingen mee naar een finaleplaats voor de boekenprijs. De redactie van BOL stelt daaruit de te lezen lijst met nominaties voor de jury samen. Daarbij gaat het niet alleen om literaire werken, maar komt ieder genre voor de BOL Boekenprijs in aanmerking; van managementboeken tot literatuur en van kookboeken tot detectives - belangrijkste factor voor beoordeling van de titels is de mate waarin het boek vernieuwend is in de breedste zin van het woord.

BOL (Bertelsmann Online) is de internationale e-commerce onderneming van Bertelsmann AG, met DM 28 miljard omzet het op twee na grootste mediaconcern ter wereld. Naast BOL Nederland zijn er BOL-winkels in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Op dit moment verkopen de online winkels boeken; later volgen CD's, CD-roms en videofilms. Bertelsmann bestaat 164 jaar en is in handen van twee beheersstichtingen. Bertelsmann, dat ernaar streeft het meest internationale mediabedrijf ter wereld te zijn, is groot geworden als uitgever van boeken, kranten en tijdschriften en richt zich steeds meer op muziek-, televisie-, online-, film- en radio-activiteiten. In totaal heeft Bertelsmann meer dan 60.000 mensen in dienst in 50 landen.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:

DLV Public Relations
Christel van der Boom