Boren spoortunnel onder Oude Maas gestart

17-03-1999

Minister Netelenbos van Verkeer & waterstaat heeft het officiële startsein gegeven voor de aanleg van de Botlekspoortunnel onder de Oude Maas. De spoortunnel vervangt de bestaande Botlekbrug, die door het scheepvaartverkeer te vaak geopend is en bovendien niet dubbelsporig kan worden gemaakt. De 3,5 kilometer lange spoortunnel voor de goederentreinen van de Betuweroute wordt voor ruim de helft aangelegd met de boormethode. Vanuit een twintig meter diepe startschacht op de westelijke oever zal de boor, geleverd door de Duitse firma Herrenknecht, in ongeveer tien maanden de oostelijke ontvangstschacht bereiken. Er wordt geboord omdat de krappe bouwlocatie beperkte ruimte heeft om volgens de conventionele methode tunneldelen af te zinken.

Minister Netelenbos benadrukte het belang voor de civiel-technische kennisontwikkeling. Behalve de beperkte ruimte was het opstarten van een praktijk- en leerproject een tweede reden om voor de boormethode te kiezen. Het boren van de tweede Heinenoordtunnel, het eerste praktijkproject, heeft inmiddels zoveel kennis opgeleverd dat de boormethode als beste uit de bus kwam voor de Betuweroute-tunnels onder het Pannerdensch Kanaal en de Noord (Sophiatracé). "Vanuit die toppositie kunnen we een enorme civieltechnische exportmarkt opbouwen. Er is geen enkele reden waarom we niet ook in deze bouwwijze kunnen uitblinken", aldus Netelenbos.

Zoekwoorden:

Deel: ' Boren spoortunnel onder Oude Maas gestart '




Lees ook