Ingezonden persbericht

Borland en Nokia demonstreren geïntegreerde draadloze Java® technologie

~ Bedrijven breiden samenwerking uit om de Nokia Developer's Suite te integreren met Borland® JBuilder® ~

15 oktober 2001 - Borland, de toonaangevende aanbieder van e-business platform oplossingen, breidt haar samenwerking met Nokia verder uit. De twee bedrijven gaan de Nokia Developer's Suite voor de PersonalJava® applicatieomgeving integreren met Borland® JBuilder®, de toonaangevende Java® ontwikkelomgeving. De PersonalJava applicatieomgeving van Sun Microsystems is een Java® platform voor het bouwen van applicaties voor het verbinden van consumententoestellen met het netwerk. Het geïntegreerde Nokia en Borland aanbod biedt features, diensten en tools waarmee ontwikkelaars van mobiele applicaties 'next generation' applicaties kunnen creëren en installeren. Deze samenwerking werd aangekondigd op de jaarlijkse Borland conferentie BorCon in Parijs.

"Onze samenwerking met Borland vergroot voor ontwikkelaars de mogelijkheid om 'next generation' applicaties voor Nokia mobiele telefoons te leveren," zei Timo Saraketo, directeur van Forum Nokia. "Borland's state-of-the-art Java ontwikkelomgeving, in combinatie met Nokia's expertise op het gebied van mobiele applicatiesoftware, biedt ontwikkelaars een toonaangevende oplossing."

De Nokia Developers's Suite, geïntegreerd met JBuilder, vereenvoudigt Java ontwikkeling, waardoor ontwikkelaars van mobiele applicaties, applicaties voor de Nokia 9210 Communicator kunnen creëren. Met dit mobiele toestel voor het Symbian® platform kan men niet alleen bellen en e-mailen, maar heeft men ook de beschikking over een hoge resolutie kleurendisplay en multimediamogelijkheden. De Nokia 9210 Communicator is het eerste Nokia product dat standaard PC kantoorapplicaties ondersteunt en is het eerste toestel met mobiele Java ondersteuning. De Nokia Developer's Suite kan worden gedownload van Forum Nokia op http://www.forum.nokia.com.

"Borland is verheugd de samenwerking met Nokia verder uit te kunnen breiden," zei Mika Alapiessa, regionaal directeur Noord-, Oost-, Zuid-Europa, Afrika en het Midden-Oosten bij Borland. "Met JBuilder levert Borland samen met Nokia de beste oplossing voor ontwikkelaars van draadloze 'next generation' Java applicaties voor de PersonalJava omgeving te ontwikkelen en te deployen."

Deze aankondiging maakt wederom duidelijk dat Borland ernaar streeft het JBuilder productpakket voortdurend uit te breiden, zodat het verschillende aanbieders van mobiele telefonie ondersteunt. Bovendien onderstreept het nogmaals de strategie van het bedrijf om een open, op standaarden gebaseerde ontwikkeltechnologie te bieden.

Eerder dit jaar zetten Borland en Nokia samen de Borland® JBuilder® MobileSet, Nokia Edition op de markt, waarmee men snel software kan ontwikkelen voor Nokia's Java-enabled telefoons. MobileSet, Nokia Edition omvat zowel speciale visuele design-tools als de op standaarden gebaseerde, toonaangevende features van JBuilder. Met deze mobiele set kunnen de meer dan 500.000 mobiele applicatieontwikkelaars van de Nokia community 'next-generation' producten vernieuwen met toonaangevende applicaties.

(415 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Borland® JBuilder®
Borland JBuilder is een snelle applicatieontwikkelomgeving voor het creëren van zakelijke-, database- en andere applicaties gebaseerd op het Java 2 platform. Het product ondersteunt ontwikkeling op de Windows®, Linux® en Solaris® besturingssystemen. Het biedt ondersteuning aan het J2EE platform zodat programmeurs snel betrouwbare en schaalbare op EJB® technologie gebaseerde componenten kunnen leveren. JBuilder biedt wizards en visuele tools voor het creëren van herbruikbare JavaBeans® componenten en is te gebruiken op BEA® WebLogic®, IBM® WebSphere® en Borland AppServer, die allemaal de technologische standaarden van het J2EE platform ondersteunen. JBuilder biedt tevens visuele tools en herbruikbare componenten voor het snel creëren van platformonafhankelijke applicaties voor het Java 2 platform.

Een gedetailleerd overzicht van alle eigenschappen van JBuilder kunt u vinden op de website van Borland: http://www.borland.com/jbuilder/jb5/feamatrix

Over Borland
Borland is een toonaangevende leverancier van hoogwaardige e-business implementatieplatformen die zijn ontworpen om de productiviteit van de ontwikkelaar te vergroten en de time-to-market van softwareprojecten te verkorten. E-business implementatieplatformen bestaan uit softwareproducten waarmee e-business applicaties kunnen worden ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd. Borland is de eerste keuze voor professionele leveranciers van e-business oplossingen die op zoek zijn naar een leveranciersonafhankelijk implementatieplatform dat een korte time-to-market en hoge productiviteit, performance en beschikbaarheid ondersteunt.

Borland werd in 1983 opgericht. Het hoofdkantoor bevindt zich in Scotts Valley, Californië, met kantoren over de hele wereld.

Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Yvonne van Bokhoven of Viviane Brokerhof bij LEWIS, het IT PR bureau. Tel: +31 (0) 43 3566956Fax: +31 (0) 43 3566955
E-mail: yvonnev@lewispr.com
vivianeb@lewispr.comWebsite: http://www.lewispr.com

Voor informatie over Borland kunt u contact opnemen met Wim Hoek: Tel: +31 (0) 20 503 51 00Fax: +31 (0) 20 503 51 11 E-mail: whoek@borland.comWebsite: http://www.borland.com

All Borland brand and product names are trademarks or registered trademarks of Borland Software Corporation, formerly known as Inprise Corporation, in the United States and other countries. Other names mentioned herein may be trademarks of the party using such names.

Safe Harbor Statement
This release contains "forward-looking statements" as defined under the Federal Securities Laws, including the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. All statements that are not historical are forward-looking. Forward-looking statements may relate to, but are not limited to, Borland s future financial performance, capital expenditures, revenues, acquisitions, earnings, costs, product development plans, global expansion plans, estimated size of potential customer markets, demand for Borland s products, the projected acceptance by existing or potential customers of new technologies and the potential features of, or benefits to be derived from, the products developed, marketed or sold by Borland, market and technological trends in the software industry and various economic and business trends. Such forward-looking statements are based on current expectations that involve a number of uncertainties and risks that may cause actual events or results to differ materially. Factors that could cause actual events or results to differ materially include, among others, the following: general economic factors and capital market conditions, general industry trends, the potential effects on Borland of competition in computer software product and services markets, growth rates in the software and professional services markets that Borland participates in, rapid technological change that can adversely affect the demand for Borland s products, shifts in customer demand, market acceptance of new or enhanced products or services developed, marketed or sold by Borland, delays in scheduled product availability dates, actions or announcements by competitors, software errors, reduction in sales to or loss of any significant customers, the ability to successfully integrate acquisitions, any failure by Borland to protect its intellectual property rights, the dependence of certain of Borland s business units on licenses from third parties, Borland s ability to attract and retain qualified personnel and Borland s failure to reduce costs. These and other risks are detailed from time to time in Borland s periodic reports filed with the Securities and Exchange Commission, including, but not limited to, its latest Annual Report on Form 10-K and its latest Quarterly Report on Form 10-Q, copies of which may be obtained from www.sec.gov. Borland is under no obligation to (and expressly disclaims any such obligation to) update or alter its forward-looking statements whether as a result of new information, future events or otherwise.

Jane Timmermans
LEWIS Communication BV