Bouwfonds ontwikkelt groot woongebied in Frankfurt

AREATIS Immobilien, een dochteronderneming van Hoechst AG, en Bouwfonds Rhein-Main GmbH hebben vandaag een contract ondertekend voor de ontwikkeling van een nieuw woongebied in Frankfurt-Unterliederbach.

Dit contract houdt in dat Bouwfonds in de komende twee jaar - in nauwe samenwerking met de stad Frankfurt - de bouwplannen gaat ontwikkelen van een woongebied voor ca. 5000 inwoners op het terrein van AREATIS Immobilien, ten noorden van de Jahrhunderthalle. Aansluitend wordt het 45 hectare grote areaal door Bouwfonds verworven en in de loop van zeven tot tien jaar bebouwd. Bouwfonds zal in totaal ca. DM 800 mln in dit project investeren.

Daarmee is dit het grootste, particulier ontwikkelde en gefinancierde woningbouwproject in Frankfurt, dat door één projectontwikkelaar wordt gerealiseerd.

Bouwfonds en de stad Frankfurt willen een woongebied tot stand brengen met rijenwoningen, 2 onder 1-kap- en vrijstaande woningen en appartementen met drie of vier woonlagen. In totaal zullen 1500 tot 1750 wooneenheden worden gerealiseerd. De rijenwoningen, in de prijsklasse vanaf DM 400.000 inclusief de grond, zijn vooral bedoeld voor jonge families.

Bouwfonds gaat ook het bouwrijp maken van de grond verzorgen en scholen, een kinderdagverblijf alsmede sport- en vrijetijdsvoorzieningen realiseren. Bovendien maakt Bouwfonds voor dit woongebied de plannen voor een winkelcentrum. Voor de stedebouwkundige ontwikkeling zal Bouwfonds met de stad Frankfurt een raamovereenkomst sluiten. Op basis van voorstellen van vijf tot zes ontwerpbureaus uit Duitsland en Nederland zal het bureau worden geselecteerd dat in de komende maanden het ontwerp van het stedebouwkundig plan zal opstellen.

In het kader van de voorgestane Europese expansie is Bouwfonds sinds 1993 middels haar dochteronderneming Bouwfonds International bezig met het opbouwen van een zelfstandige Duitse organisatie. Er zijn vestigingen in Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt en, vanaf 1 april 2000, in München.

Hoevelaken, 15 december 1999

Deel: ' Bouwfonds ontwikkelt groot woongebied in Frankfurt '