Brandweerbeurs met spectaculaire
Demonstraties in Autotron

ROSMALEN - Op zaterdag 16 en zondag 17 oktober wordt in Autotron een Brandweerbeurs met spectaculaire demonstraties georganiseerd. De beurs wordt gehouden in het kader van het 50-jarig bestaan van de Regionale Brandweer Noordoost Noord-Brabant. Deze werd op 14 oktober 1949 opgericht als eerste regionale brandweerorganisatie in Nederland.

De brandweer heeft in de afgelopen 50 jaar grote ontwikkelingen doorgemaakt. Na de oorlog werkten lokale korpsen met verouderd, ontoereikend materieel en ongeoefende vrijwilligers. Een regionale samenwerkingsovereenkomst leidde tot meer coördinatie en kwaliteit in de brandbestrijding. Tevens kwam er aandacht voor preventie en preparatie. De toenemende inzet bij bedrijfs- en verkeersongevallen en de samenvoeging met de Bescherming Burgerbevolking (BB) halverwege de jaren tachtig, maakten van de brandweer een brede organisatie voor brandbestrijding, hulpverlening en rampenbestrijding. De uitbreiding van taken en de nadruk op veiligheid vergrootten de vraag naar speciale technieken en materialen, wat meer een impuls gaf aan de ontwikkeling hiervan. Op de Brandweerbeurs in Autotron is te zien dat de brandweertechniek momenteel op een hoog professioneel niveau staat.

Demonstraties
De Regionale Brandweer brengt de ontwikkelingen van de afgelopen 50 jaar in beeld op het gebied van brandbestrijding en -preventie, opleiding, oefening en nazorg. Voor deze tentoonstelling stelt het Nationaal Brandweermuseum een aantal historische voertuigen ter beschikking. Daarnaast staan in het nieuwe AutoDome van Autotron verscheidene brandweerautomobielen, zoals o.a. de T-Ford 1924, Arend Fox 1927, Leyland 1937. Op de Brandweerbeurs toont een vijftigtal bedrijven en organisaties de nieuwste producten en diensten voor de brandweer. Dit varieert van voertuigen, containers, beveiligings- en meldsystemen, speciale kleding tot blus- en ontsmettingsmiddelen. Een aantal bedrijven houdt tevens demonstraties: Dräger - ademlucht, Haagen Fire - vlamoverslag, Antag int. - absorptie-middelen, VVCR - rijtest. Verder houdt de brandweer zelf demonstraties duiken, gaspakinzet, hulpverlening en brandbestrijding en houdt vliegbasis Volkel een demonstratie met het crashteam.

Ook voor kinderen
Het Brandweerweekend biedt ook voor kinderen bijzonder aantrekkelijke activiteiten. Het Autopretpark met de vele attracties en het nieuwe SpeeloDome bieden een hele dag plezier. Ook kunnen zij gekleed in een brandweeruniform en voor een brandweerauto op de foto worden gezet. Een bezoek aan het fonkelnieuwe AutoDome met de unieke historische automobielcollectie en waar de vele facetten van de automotive industry worden belicht behoort ook tot een van de vele mogelijkheden tijdens het Brandweerweekend.

Het Brandweerweekend begint op zaterdag 16 oktober om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur. Op zondag gelden dezelfde openingstijden. De toegangsprijs bedraagt ƒ. 19,50, kinderen 4 tot en met 11 jaar ƒ. 17,50 inclusief toegang tot Autotron.

Autotron is gelegen aan de A50 ''s-Hertogenbosch - Nijmegen. Met openbaar vervoer O/V Reislijn 0900 9292 (niet kostenloos).

Voor meer informatie, bel de Autotron Infolijn: 073 523 33 00

Rosmalen, september 1999

Niet voor publicatie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Regionale Brandweer, Loopkantstraat 17, 5404 NB UDEN. Tel: 0413 25 24 24.

Deel: ' Brandweerbeurs met spectaculaire Demonstraties in Autotron '