Ministerie van Defensie

foto: Viering 140-jarig bestaan Bronbeek (Ellen Kurvers)

Bronbeek in teken van festiviteiten

18-02-2003

Het Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen en Museum Bronbeek te Arnhem viert vandaag (19 februari) haar 140-jarig bestaan. De commandant van Bronbeek, kolonel Bolderman, nodigde inwoners, personeel, vrijwilligers en diverse genodigden uit voor een feestelijke dag. Zo begon de ceremoniële opening voor de Commandantswoning vanochtend met de inspectie van een gewapende wacht van het Regiment van Heutsz en het hijsen van de Nederlandse vlag, gevolgd door een optreden van het muziekkorps van de Nationale Reserve.

Vandaag geeft verder de oud-commandant van Bronbeek, generaal b.d. G.A. Geerts, een presentatie van zijn boek Eresaluut aan een vergeten leger - 140 jaar vreugde en verdriet van de bewoners van Bronbeek. Tevens opent de voorzitter van de inwonerscommissie, de heer J.D. Roodzant, de foto-expositie Bronbekers bekeken in het museum.

Anno 2003 kent Bronbeek vier hoofdtaken. In de eerste plaatst is het instituut een modern verzorgingshuis dat ouderenzorg biedt aan oud-militairen uit alle krijgsmachtdelen. Daarnaast toont het museum in een permanente expositie en wisseltentoonstellingen het militaire aspect van de Nederlandse koloniale geschiedenis, met name van Nederlands-Indië. Tevens geeft Bronbeek gelegenheid tot herdenken en gedenken bij de monumenten op het landgoed. Tenslotte biedt het faciliteiten voor het houden van reünies van met name veteranen.