Business Software Alliance

BSA Detectie Unit gaat op pad in Noord Holland

Den Haag, 25 september 2001 - De Business Software Alliance (BSA), een samenwerkingsverband van softwareproducenten die strijden tegen illegaal gebruik en illegale verspreiding van software, is vanuit haar campagne 12 provinciën, 12 maanden sinds 17 september op pad met een speciale Illegale Software Detectie Unit. Deze bus zal in de komende tijd rondrijden op diverse bedrijfsterreinen in Noord-Holland, de provincie die in de maand september de focus van de campagne vormt.

Mirjam van Avezaath, woordvoerster van de BSA: De Detectie Unit heeft een puur informerende functie; er wordt door de bestuurders van de bus bij MKB-bedrijven informatie achtergelaten voor het management, waarin te lezen staat waarom de BSA campagne voert in de regio. Deze actie is bedoeld om de decision makers in de organisaties aan het denken te zetten over illegale software in bedrijven en hen de mogelijkheid te bieden contact op te nemen met de BSA om zonodig de licenties op orde te krijgen. Daarnaast willen we ook een duidelijk signaal afgeven dat de BSA overal komt en actief is. Nu nog met informatie, maar later misschien met een deurwaarder om illegale software in beslag te laten nemen! Bedrijven met uitsluitend legale software hebben natuurlijk sowieso niets te vrezen. Zoals gebruikelijk richt BSA haar pijlen vooral op branches in het midden- en kleinbedrijf. Al jaren bevindt Nederland zich in de Europese top tien van landen als het gaat om illegaal softwaregebruik. In Nederland wordt 40% van de zakelijke software illegaal gebruikt, terwijl dit percentage in Duitsland en Groot-Brittannië met 28% en 26% beduidend lager ligt.

In juni van dit jaar is BSA begonnen met haar 12 provinciën, 12 maanden campagne, een campagne waarbij de software-alliantie zich elke maand op een andere provincie richt. Van Avezaath: Sinds het begin van de campagne neemt het aantal binnengekomen meldingen van illegale software in bedrijven via onze hotline (0800-8998566) gestaag toe. Via de website, www.softwarepiraterij.nl, zien wij ook een toename in het aantal meldingen. Daarnaast horen we vanuit de resellers hoek dat zij merken dat onze campagne vruchten afwerpt; de resellers constateren dat meer en meer bedrijven hun softwarelicenties onder de loep nemen en extra licenties aanschaffen.

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducenten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.

Wereldwijde leden van de BSA zijn onder andere Adobe, Apple, Autodesk, Bentley Systems, CNC Software/Mastercam, Compaq, Dell Computers, Entrust, IBM, Intel, Intuit, Macromedia, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en UGS. BSA websites: www.bsa.org en www.softwarepiraterij.nl. De BSA Hotline is te bereiken op 0800 8998566. E-mail: contact@bsa.nl

For Additional Information:

Martijn Bruil
martijn_bruil@nl.bm.com
070-362 4861

Stichting BSA Nederland Postbus 1170 1000 BD Amsterdam Tel: 0800-899-85-66 Fax: 0165-59-97-10

Deel: ' BSA 'Detectie Unit' gaat op pad in Noord-Holland '