BSA doet opnieuw inval bij chemisch bedrijf

Amsterdam, 15 oktober 1999 - De Stichting Business Software Alliance Nederland (BSA) heeft recentelijk opnieuw beslag gelegd bij een bedrijf, dat actief is in de chemische industrie. De inval in Nederland liep volledig synchroon met een inval bij een vestiging van dezelfde organisatie in België. Bij beide kantoren werd software aangetroffen van verschillende BSA-leden, waaronder Adobe Systems, Autodesk en Microsoft.

De BSA heeft begin augustus bij een ander chemisch bedrijf ook beslag gelegd, waar eveneens software van verschillende BSA-leden werd aangetroffen. Evenals bij die actie is er ook nu weer op grond van vermoeden dat er software van BSA-leden wordt gebruikt, zonder voldoende licenties, toestemming verkregen van de President van de Arrondissementsrechtbank tot beslaglegging. Gezien het grensoverschrijdende karakter van deze actie is van tevoren overleg geweest met de Belgische advocaten, die voor het Belgische beslag tevens toestemming van de lokale rechtbank hebben verkregen. De chemische industrie past in het voornemen van de BSA om haar aandacht uit te breiden naar nieuwe doelgroepen. Gedurende dit jaar zijn andere aandachtsgebieden van de BSA onder meer accountants- en administratiekantoren, de grafische industrie, bouwbedrijven en BV's die na 1996 zijn opgericht en een snelle groei hebben doorgemaakt. Naast het geven van voorlichting, richt de BSA zich tevens met verschillende campagnes op deze branches.

Percentage illegale software daalt
De BSA heeft een grote rol gespeeld in het terugbrengen van het percentage illegale software. De laatste paar jaren, is het percentage illegaal gebruikte zakelijke software in Nederland gedaald naar 45%. In 1994 was dit percentage nog 64%.
Mede door succesvolle campagnes lijkt de publieke opinie te veranderen en staat men positiever tegenover legale software.

###

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.
Internationale leden van de BSA zijn Adobe Systems, Apple Computer, Attachmate, Autodesk, Bentley Systems, Compaq Computer, Corel Corporation, IBM, Intel, Intuit, Lotus Development, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en Visio Corporation.
Lokale leden in de Benelux zijn Aladdin Knowledge Systems, Davilex Software en AfAS Software.
Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: contact@bsa.nl

Deel: ' BSA doet opnieuw inval bij chemisch bedrijf '