BSA benadert ruim 12.000 bedrijven en helpt bij legalisatie van software

Amsterdam, 12 april 1999 - Stichting Business Software Alliance Nederland (BSA) is vandaag gestart met een nieuwe campagne die gericht is op volledige legalisatie van illegaal gebruikte software binnen bedrijven. Deze nationale campagne zal de komende maanden lopen. Ruim 12.000 kleine en middelgrote bedrijven in verschillende branches worden direct door de BSA benaderd.

De campagne is in het bijzonder gericht op een aantal sectoren, waarin verschillende BSA-leden actief zijn, waaronder de grafische sector, de accountants- en administratiekantoren en de burgerlijke en utiliteitsbouw. De BSA heeft reden aan te nemen dat ook in deze sectoren nog veel met illegale software wordt gewerkt. Dit ondanks een aantal juridische acties die de BSA in het verleden tegen bedrijven uit deze sectoren heeft ondernomen. Naast deze drie branches zal de BSA nog diverse andere sectoren gaan benaderen.

Doel van de campagne is bedrijven ervan bewust te maken dat het belangrijk is te weten welke software binnen het bedrijf geïnstalleerd is en gebruikt wordt. Gezien de komst van de Euro en het millennium moet hier sowieso aandacht aan besteed worden en is een inventarisatie beslist noodzakelijk. De BSA vraagt de algemeen directeur een inventarisatie te (laten) doen van alle software binnen het bedrijf en de resultaten hiervan via een verklaring aan de BSA terug te sturen. Tevens vraagt de BSA een inventarisatie-formulier in te vullen, waarop alle aanwezige software-pakketten van BSA-leden vermeld kunnen worden. Indien het bedrijf de verklaring juist ingevuld en ondertekend terugstuurt en hiermee verklaart slechts met legale software te werken, zegt de BSA toe geen schadevergoeding te vragen over illegaal gebruik van software in het verleden.

Alle geselecteerde bedrijven krijgen een brief, waarin de BSA verschillende hulpmiddelen biedt voor het uitvoeren van deze inventarisatie. Naast inventarisatie-formulieren is ook een CD-Rom bijgesloten waarop o.a. scan-software - zoals het programma SoftScan- staat. Hiermee kan geïnventariseerd worden welke software op een computer geïnstalleerd staat.

"Met deze campagne willen wij de algemeen directeur, die tenslotte ook eindverantwoordelijk is, ervan bewust maken dat het belangrijk is te weten of het bedrijf met legale software werkt", aldus Andrew Robinson, Regional Manager Benelux van de BSA. "Dit kan achterhaald worden door het uitvoeren van een inventarisatie, waarvoor BSA de hulpmiddelen aanreikt".

Ook de distributeurs en resellers spelen in deze campagne een belangrijke rol. Zij beschikken over de informatie en kennis om een eindgebruiker te assisteren bij de inventarisatie. Inmiddels hebben zich al ruim 400 Nederlandse resellers aangemeld als BSA-supporter. Omdat zij rechtstreeks in contact staan met de eindgebruiker, vindt de BSA het belangrijk dat resellers helpen het legaal softwaregebruik aan te moedigen bij hun klanten.

De campagne start met een mailing naar de leden van het KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen). Dit gebeurt met goedkeuring van deze branchevereniging die de belangen behartigt van de grafische ondernemingen in Nederland. Ook het KVGO vindt het belangrijk dat haar leden met legale software en fonts werken. BSA is tevens in gesprek met verschillende andere branche-verenigingen.

De eindgebruiker kan voor informatie terecht bij zijn reseller of leverancier, maar kan ook bellen met de BSA helpdesk: 0800-8998566 of een email sturen naar contact@bsa.nl

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen het gebruik ende distributie van illegale software.

Internationale leden van de BSA zijn Adobe Systems, Apple Computer, Attachmate, Autodesk, Bentley Systems, Compaq Computer, Corel Corporation, IBM, Intel, Intuit, Lotus Development, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en Visio Corporation. Lokale leden in de Benelux zijn Davilex Software, AfAS Software en Solid Data.

Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op 0800-899 85 66 of via Email: contact@bsa.nl Voor verdere inlichtingen kijk ook naar de BSA websites: www.bsa.org en www.bsa.nl, neem contact op met de BSA helpdesk op 0800-8998566 of stuur een email naar contact@bsa.nl

Deel: ' BSA helpt bedrijven bij legalisatie van software '