Business Software Alliance

BSA invallen wederom een succes

Amsterdam, 11 maart 1999 - Stichting Business Software Alliance Nederland (BSA) heeft met succes invallen gedaan bij vier verschillende bedrijven in Nederland. Na diverse aanwijzingen dat deze bedrijven met illegale software zouden werken, is door de President van de Arrondissementsrechtbank toestemming verleend tot invallen. Een team van deurwaarders en softwaredeskundigen heeft beslag gelegd op software van een aantal BSA-leden. De invallen zijn de afgelopen periode gedaan bij bedrijven die actief zijn in de installatietechniek, de grafische sector en de constructiesector. Er is illegale software aangetroffen van o.a. Adobe Systems, Autodesk, Microsoft en Symantec. Er zullen fikse schadevergoedingen betaald moeten worden en de officiële licenties van de software dienen te worden aangeschaft.

Maatschappelijke en economische schade

Price Waterhouse Coopers heeft in opdracht van de BSA onderzoek gedaan naar de schade dat gebruik van illegale software in West Europa veroorzaakt. Daarbij is onder andere het percentage illegale software dat in Nederland door bedrijven wordt gebruikt (48%), vergeleken met het percentage in de Verenigde Staten (27%). Op basis van de huidige gegevens en de groeiprognose voor de komende drie jaar is berekend wat de economische en maatschappelijke gevolgen zijn als het percentage in Nederland ook op 27% zou liggen. Uit het rapport blijkt dat de Nederlandse leveranciers van software hun omzet met ruim 8,5 miljard gulden zouden zien stijgen. Daarnaast zou nog eens 3 miljard gulden aan belasting naar de Nederlandse staat gaan en zouden er 27.179 extra banen in de softwarebranche gecreëerd worden.

Nieuwe campagne

Naast het geven van voorlichting over het juiste gebruik van software, is de BSA op dit moment bezig met het ontwikkelen van een nieuwe campagne. Deze campagne, die zich met name richt op verticale vakgebieden gaat eind maart van start.

# # #

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, zij streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen illegale software. Wereldwijde leden van de BSA zijn Adobe Systems, Apple Computer, Attachmate, Autodesk, Bentley Systems, Compaq Computer, Corel Corporation, IBM, Intel, Intuit, Lotus Development, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en Visio Corp. Lokale leden in de Benelux zijn Davilex Software, AfAS Software, Pavell en Solid Data.

Voor verdere inlichtingen kijk ook naar de BSA websites: www.bsa.org en www.bsa.nl, neem contact op met de BSA helpdesk op 0800-8998566 of stuur een email naar contact@bsa.nl.