Business Software Alliance

BSA richt zich met radio-campagne op Noord-Holland

Den Haag, 3 september 2001 De Business Software Alliance (BSA), een samenwerkings-verband van softwareproducenten, richt zich in haar 12 provinciën, 12 maanden campagne in september op Noord-Holland. De campagne, waarin BSA elke maand de focus op een andere provincie legt, wordt ondersteund met landelijke radioboodschappen. In de radioboodschappen benadrukt BSA dat illegaal gebruik van software strafbaar is. BSA kondigt aan dat zij streng zal optreden tegen illegaal gebruik van software en in voorkomende gevallen beslag zal laten leggen en schadevergoeding zal eisen.

BSA neemt deze maand bedrijven in Noord-Holland extra onder de loep. Mirjam van Avezaath, woordvoerder van BSA Nederland: Gebruikers gaan de fout in als zij geen licenties voor de gebruikte software kunnen tonen. Grote en kleine bedrijven, van Hilversum tot Heerhugowaard, kunnen in aanmerking komen om op illegale software te worden doorgelicht. De campagne was in eerdere provincies een groot succes. Via de BSA internetsite vertienvoudigde het aantal tips gedurende de campagne. Het aantal telefoontjes dat bij de BSA-Hotline binnenkwam, nam na de start van de campagne in Zeeland en Overijssel met een kwart toe.

Mirjam van Avezaath: Onder de meldingen zijn opvallend veel bedrijven, die illegaal gebruik van software door concurrenten als een vorm van oneerlijke concurrentie beschouwen. BSA is het met die gedachtengang eens; als een bedrijf een pand zou kraken zou het publiekelijk aan de schandpaal worden genageld, terwijl het bedrijfsleven wel gebruik blijft maken van gekraakte software. In deze campagne BSA richt haar pijlen vooral op branches in het midden- en kleinbedrijf. Al jaren bevindt Nederland zich in de Europese top vijf van landen als het gaat om illegaal softwaregebruik. In Nederland wordt 40% van de zakelijke software illegaal gebruikt, terwijl in Duitsland en Groot-Brittannië dit percentage met 28% en 26% beduidend lager ligt. Het telefoonnummer van BSA (0800 8998566) kan men behalve voor het vragen van informatie - bellen om melding te maken van personen of bedrijven van wie of waarvan men vermoedt dat zij illegaal software gebruiken. Terwijl de BSA-campagne in de diverse provincies loopt, blijft BSA acties voorbereiden waarmee zij zo nodig overal in Nederland toe kan slaan.

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducenten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.

Wereldwijde leden van de BSA zijn Adobe, Apple, Autodesk, Bentley Systems, CNC Software/Mastercam, Macromedia, Microsoft, Symantec en UGS. Nederlandse BSA leden zijn Adobe, Aladdin, Apple, Autodesk, Macromedia, Microsoft, OWG-Bureau en Symantec. BSA websites: www.bsa.nl en www.softwarepiraterij.nl. De BSA Hotline is te bereiken op 0800 8998566. E-mail: contact@bsa.nl

For Additional Information:

Martijn Bruil
martijn_bruil@nl.bm.com
070-362 4861

Stichting BSA Nederland Postbus 1170 1000 BD Amsterdam Tel: 0800-899-85-66 Fax: 0165-59-97-10

Deel: ' BSA start radio-offensief tegen illegaal softwaregebruik '