Buma/Stemra stopt met heffing op embedding

NOORDWIJKERHOUT, 20140227 -- Buma/Stemra stopt met de heffing op hyperlinks en embedding. Dit heeft de auteursrechtenorganisatie vandaag schriftelijk bevestigd aan radioportal Radiofm.nl. Hiermee komt een einde aan de controversiële heffing die volgens velen een bedreiging vormde voor het open karakter van internet.

Het Europees Hof oordeelde 13 februari jl. dat een hyperlink en embedding geen openbaarmaking aan "nieuw publiek" is omdat het muziekwerk, bijvoorbeeld een YouTube-filmpje of radiostream, al vrij toegankelijk op internet wordt aangeboden. Omdat er volgens dit arrest geen sprake is van openbaarmaking, is een embedheffing ongeldig. In december 2012 oordeelde een Nederlandse rechter in de zaak tegen radioportal Nederland.fm nog dat embedden wel een inbreuk op auteursrecht vormde, maar die uitspraak is nu dus op Europees niveau teniet gedaan.

Commercieel medewerker Gabor Hendriks van Buma/Stemra zegt dat de tot 1 januari jl. betaalde licentievergoedingen niet zullen worden terugbetaald, maar dat de licentie voor 2014 wel zal worden teruggedraaid.

Dit is goed nieuws voor artiesten en muziekwebsites, vindt Linkvrij.nl, een organisatie van radioportals en Stichting Webcasting Nederland. Ali B. riep collega-artiesten eerder op zich uit te spreken tegen de heffing op embedding en hyperlinks, vanwege de schade aan beginnende artiesten die het juist moeten hebben van vrije promotie op internet. Kickingthehabit.nl, een onafhankelijk platform en weblog voor alternatieve muziek, kwam januari vorig jaar het nieuws toen zij de tarieven van Buma/Stemra publiekelijk aan de kaak stelden, nadat zij met de embedheffing geconfronteerd werden. Zij besloten niets te betalen aan Buma/Stemra maar in plaats daarvan de werking van hun website aan te passen, waardoor gebruikers een paar keer extra moeten klikken voordat zij bij de muziekvideo terecht komen.

GroenLinks stelde twee weken geleden nog Kamervragen aan Minister Opstelten van Justitie of Buma/Stemra niet conform het arrest moest stoppen met de embedheffing. Ook de Piratenpartij voerde de druk op Buma/Stemra op door een onderzoek te starten naar de mogelijkheden om de reeds geïnde embedgelden bij de organisatie terug te halen.

Mogelijk heeft Buma/Stemra de afgelopen weken besteed aan het onderzoeken van juridische mogelijkheden, maar ziet zij zich nu toch genoodzaakt bakzeil te halen.

Deel: ' Buma/Stemra stopt met heffing op embedding '