SP

Vandaag burgerinspectie SP bij militair planningscentrum VS

Maandagmiddag zal Kamerlid Harry van Bommel zich met tientallen medestanders melden bij het militair planningscentrum in Capelle aan de IJssel voor een burgerinspectie. Het bedrijf houdt zich bezig met de logistiek en transport van Amerikaans militair materieel in West-Europa en in de Perzische Golf. De SP vindt het ongehoord dat er op Nederlandse bodem een ongewenste oorlog wordt voorbereid en wil weten wat er precies gebeurt in Capelle.

Naast Harry van Bommel maken ook collega-Kamerlid Krista van Velzen, Senator Driek van Vugt en de Rotterdamse SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen deel uit van het burgerinspectieteam. Zij zullen maandagmiddag 10 februari om 15:30 uur met enkele tientallen sympathisanten verzamelen bij NS Station Rotterdam Alexanderpolder om in convooi met zwaailichten naar Capelle te rijden, waar zij zich om 16:00 uur zullen melden bij de poort van het militair planningscentrum in Capelle om daar een inspectieronde aan te vragen. Zij willen bekijken in hoeverre het bedrijf zich momenteel bezighoudt met de planning en logistiek van het Amerikaanse leger, dat troepen en materieel vanuit Europa naar de Perzische Golf stuurt om de aanval op Irak voor te bereiden.

In het Handvest van de Verenigde Naties staat in Hoofdstuk 1, artikel 2, lid 4: 'In hun internationale betrekkingen onthouden alle Leden zich van bedreiging met of het gebruik van geweld tegen territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van een staat, en van elke andere handelswijze die onverenigbaar is met de doelstellingen van de Verenigde Naties.' De troepenopbouw van de VS en Groot-Brittannië rond Irak en een eventuele aanval is volgens de SP in strijd met het Handvest van de VN. Schending van dit verdrag wordt officieel gezien als een Misdaad tegen de Vrede. Van Bommel: 'Wie de vrede wil bewaren, dreigt niet met het afschieten van duizenden raketten. Als het militair planningscentrum zich blijft bezighouden met het voorbereiden van de aanval, moet de Nederlandse overheid maatregelen nemen om hier een einde aan te maken.'

Locatie: maandag 10 februari verzamelen om 15:30 uur bij NS-station Rotterdam Alexanderpolder.

Meer informatie: Harry van Bommel (06 22 78 80 43) en Theo Cornelissen (06 20 43 01 96).

10 feb 03 07:33

Deel: ' Burgerinspectie SP bij militair planningscentrum VS, 15:30 uur '