Computer Associates

COMPUTER ASSOCIATES EN SUSE KONDIGEN NAUWE SAMENWERKING AAN ROND LINUX

CA’S UNICENTER TNG FRAMEWORK GRATIS GEBUNDELD MET EUROPESE LINUX-DISTRIBUTIE

Nieuwegein / ISLANDIA, NY, 11 mei 1999 – Computer Associates International (CA) en SuSe Holding AG, de belangrijkste Europese distributeur van Linux, hebben een brede samenwerkingsovereenkomst gesloten die de kansen van Linux in de Europese enterprise markt aanzienlijk vergroten.

Als onderdeel van de samenwerking zal SuSe CA’s Unicenter TNG Framework en alle hierbij horende API’s bundelen met de SuSe Linux CD-rom en gratis distribueren onder gebruikers. SuSe zal tevens CA’s Unicenter TNG onder haar snel groeiende gebruikersgroep positioneren als de favoriete beheeroplossing. CA zal een gratis kopie van SuSe Linux plaatsen op alle Unicenter TNG Framework CD/rom’s die in Europa worden gedistribueerd. Bovendien zal CA SuSe als betrouwbare leverancier van Linux-code en ondersteunende diensten positioneren bij haar Europese klanten.

Beheeroplossing voor snelgroeiende Linux-markt

"Linux heeft vanwege de mogelijkheden die het biedt en de kosten die er tegenover staan een sterke aantrekkingskracht op grote Europese gebruikers", zegt Robin Bloor ‘chief executive officer’ van Bloor Research, een in Engeland gevestigd IT-onderzoeksbureau dat zich richt op evaluatie en analyse van commerciële software. "De acceptatie van Linux groeit zeer snel. Iedere gebruikersorganisatie die Linux toepast, heeft echter een goede beheeroplossing nodig. De overeenkomst tussen CA en SuSe biedt grote gebruikers de kans om Linux toe te passen op een manier die tegemoet komt aan alle eisen en wensen ten aanzien van effectief beheer en effectieve ondersteuning."

De overeenkomst is een verdere uitbreiding van de ondersteuning die CA haar klanten wereldwijd op een breed scala aan platformen biedt. Voor SuSE betekent de overeenkomst dat de waarde van Linux als platform voor bedrijfskritische applicaties en enterprise oplossingen verder wordt vergroot.

"Wij zijn erg blij met de samenwerking met Computer Associates, de onbetwiste marktleider op het gebied van enterprise management-software", zegt Rolald Dyroff, ‘chief executive officer’ van SuSE Holding AG. "Unicenter TNG en het bijhorende Framework bieden onze gebruikers de mogelijkheid om zeer betrouwbare en beheerbare zakelijke toepassingen op basis van Linux toe te passen. De samenwerking is een belangrijke stap voor brede acceptatie en het gebruik van Linux in de zakelijke markt."

CA en SuSe kondigden hun samenwerking aan tijdens CA’s ‘Ventures in Partnership Symposium’ in Marbella, Spanje.

"CA heeft een heel duidelijk ‘commitment’ uitgesproken voor ondersteuning van het Linux-besturingssysteem. Het gebruik van Linux groeit zowel in Europa als de rest van de wereld snel", zegt Ken Farber, ‘CA senior vice president of strategic business alliances’. "Via deze overeenkomst kan CA de samenwerking met de strategisch belangrijke groep van Europese Linux-gebruikers verder uitbreiden. Bovendien betekent de samenwerking een verdere versterking van CA’s positie als dé toonaangevende aanbieder van beheeroplossing voor Linux-implementaties." CA en SuSe Holding hebben als onderdeel van de nu gesloten overeenkomst ook plannen ontwikkeld voor gezamenlijke marketingactiviteiten en voor technische samenwerking.

Linux

Linux is een via gezamenlijke inspanningen ontwikkeld ‘multitasking’, multi-user besturingssysteem dat voldoet aan de POSIX-standaard. Linux onderscheidt zich nadrukkelijk van vrijwel alle andere besturingssystemen doordat het hier gaat om zogeheten ‘open source’ software, waarvan de broncode voor iedere gebruiker gratis beschikbaar is. In tegenstelling tot andere besturingssystemen, waar gebruikers geen toegang tot de broncode hebben, kent Linux hierdoor het voordeel dat het gebruik kan maken van de kennis en vaardigheden van een over de gehele wereld verspreide groep van zeer ervaren programmeurs en onderzoekers die de programmatuur verder uitbreiden en verbeteren. Linux wordt toegepast als volledig functioneel Unix-werkstation voor Internet-servers en andere applicaties.

Over Unicenter TNG Framework

Unicenter TNG Framework is het enige framework dat ‘out of the box’ ondersteuning biedt voor een brede reeks van hardwareplatformen en geavanceerde framework-technologieën zoals een ‘object repository’, ‘auto discovery’ en twee- en driedimensionale gebruikersinterfaces. Unicenter TNG Framework ondersteunt alle ‘desktop management’-standaarden, waaronder DMTF/DMI 2.0 en IETF/SMTP. De software vormt het onderliggende fundament voor Unicenter TNG, de enige volledig geïntegreerde beheeroplossing die faciliteiten biedt voor onder andere ‘netwerk discovery en netwerk topologie’, ‘performance management’, ‘event management’ en status, beveiliging, softwaredistributie, data-opslag, ‘workload management’, help desk, ‘change management’ en andere functies in een heterogene omgeving.

Over SuSe Holding

SuSe is de toonaangevende distributeur van Linux in Europa. SuSe Linux is vooral bekend omdat het de gebruikersvriendelijkheid van Linux rond installatie, gebruik en onderhoud naar een nieuw niveau heeft getild. In Europa biedt SuSe een uitgebreide reeks van diensten en ondersteuning aan die gericht zijn op zowel individuele als zakelijke gebruikers – van thuis-gebruikers tot IT-afdelingen van grote bedrijven. De kwaliteit, stabiliteit en compleetheid van SuSe Linux hebben ertoe geleid dat SuSe inmiddels meer dan 35.000 zakelijke gebruikers telt. SuSe besteedt sinds kort meer aandacht aan de activiteiten in de Amerikaanse markt. De populariteit van SuSe Linux onder zakelijke en thuisgebruikers in de Verenigde Staten en Canada groeit dan ook snel. Meer informatie is beschikbaar op www.suse.com.

Computer Associates International, Inc. (NYSE: CA) is wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfskritische software voor zakelijk gebruik. Computer Associates levert software, ondersteuning en integratiediensten in meer dan 100 landen over de hele wereld. Het bedrijf telt 13.000 medewerkers en realiseerde over het kalenderjaar 1998 een omzet van 5,1 miljard US dollar. Bij de Nederlandse vestiging van Computer Associates in Nieuwegein werken ruim 130 mensen. U kunt CA bereiken op het world wide web http://www.cai.com of via http://www.cai.com/offices/holland.

Alle producten en merknamen waaraan gerefereerd wordt, zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:

Computer Associates B.V.
Sandra Wasseur, Marketing Manager