FietsRAI


FIETSVERLICHTINGSCAMPAGNE GESLAAGD februari/2000 400

De effecten van de voorlichtingscampagne Val Op, Fiets Verlicht zijn positief. Volgens onderzoek van de Stichting Wetenschappelijke Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) nam het percentage fietsers bij wie de werkende verlichting werkte, toe van 51 procent in 1996 tot 58 procent in 1999.
In de winter '98/'99 voerde het ministerie van Verkeer en Waterstaat met een aantal andere organisaties, waaronder het Verbond van Verzekeraars, een campagne om mensen aan te sporen hun fietsverlichting in orde te maken. Onder het motto Val Op, Fiets Verlicht werden spots op de televisie getoond (mensen die met bureaulampen en lantaarnpalen rondfietsten) en folders uitgedeeld. Daarnaast werd in sommige regio's intensief door de politie gecontroleerd. In de periode oktober '98 - februari '99 zijn er per week gemiddeld zeshonderd mensen aangehouden.
De SWOV heeft onderzoek gedaan naar de effecten van de campagne. In regio's waar extra werd gecontroleerd, steeg het gebruik van fietsverlichting in de avondspits van 51 naar 59 procent. Maar ook in regio's waar niet werd gecontroleerd, steeg het percentage fietsers bij wie de verlichting werkte: van 52 naar 57 procent. In het totaal aantal regio's steeg het percentage van 51 in 1996 naar 58 in 1999. In hoeverre deze stijging op het conto van de campagne moet worden geschreven, kon de SWOV niet aantonen.

Deel: ' Campagne 'Fiets Verlicht' geslaagd '




Lees ook