Gemeente Zoetermeer

Campagne invoering nieuwe reisdocumenten van start

Vraag ruim op tijd een paspoort of identiteitskaart aan Op 1 september gaat een gezamenlijke campagne van start van de gemeente en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in verband met de invoering van het nieuwe paspoort en de nieuwe Nederlandse identiteitskaart op 1 oktober 2001. Want vanaf deze datum gelden er nieuwe regels voor het aanvragen van een nieuw reisdocument en het bijschrijven van kinderen. Het is belangrijk om op tijd naar de gemeente te gaan.

5 dagen wachten op een paspoort of identiteitskaart Paspoorten en identiteitskaarten worden vanaf 1 oktober op een centrale plaats in Nederland van persoonsgegevens voorzien. Hiervoor is gekozen om over nog beter beveiligde reisdocumenten te kunnen beschikken. Daardoor krijgt men het nieuwe reisdocument niet meer meteen mee, maar kan het in de gemeente Zoetermeer na 5 dagen worden opgehaald. Als een reisdocument wordt aangevraagd moet het huidige reisdocument worden meegebracht alsook eacute;én recente, professionele pasfoto, die recht van voren is genomen (dus niet van opzij). Bij het ophalen van het nieuwe reisdocument moet u het oude reisdocument inleveren.

Bijschrijven kinderen
Ook het bijschrijven van kinderen verandert per 1 oktober. Ten behoeve van een betere beveiliging wordt de bijschrijving voorzien van een foto. Om de identiteit van het kind vast te stellen, moet bij het aanvragen van een bijschrijving het kind aanwezig zijn en een pasfoto van het kind worden meegenomen. Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt voortaan een wachttijd van 5 dagen. De recente, professionele pasfoto van het kind moet eveneens recht van voren zijn genomen. Het kind hoeft niet mee om het paspoort met bijschrijving op te halen.

Spoedprocedure
In bepaalde situaties kan bij het aanvragen van een paspoort, identiteitskaart of bijschrijving gebruik worden gemaakt van de zogenaamde spoedprocedure. Normaal gesproken kan het document dan de eerstvolgende werkdag worden opgehaald. Aan de spoedprocedure zijn wel extra kosten verbonden.

Eerste week oktober aangepaste procedure
In verband met de invoering van de nieuwe reisdocumenten op 1 oktober aanstaande kunnen gedurende de eerste week van oktober wel reisdocumenten worden aangevraagd maar in die week nog niet worden uitgereikt. Ook zal gedurende deze eerste week van oktober nog geen gebruik kunnen worden gemaakt van de spoedprocedure.

Maken van afspraken
Bij de afdeling Publiekszaken kunt u telefonisch een afspraak maken voor het aanvragen van een reisdocument of rijbewijs. Op die manier wordt voorkomen dat u misschien wat langere tijd op uw beurt moet wachten.
U dient daarvoor tijdens de reguliere openingstijden te bellen met nummer 346 8400 van de afdeling Publiekszaken.

Meer informatie
Voor vragen kunt u terecht op www.paspoortinformatie.nl of bij de afdeling Publiekszaken van de gemeente Zoetermeer, Stadhuisplein 1, telefoonnummer 346 8400, e-mail adres Infocentrum@zoetermeer.nl.



Gemeente Zoetermeer © August 2001

Last update: 31 August 2001 (11:13)

Deel: ' Campagne invoering nieuwe reisdocumenten Zoetermeer '




Lees ook