Persbericht FNV

Arbeidsvoorwaardenbeleid 2000

CAO-beleid FNV speelt in op krapte op de arbeidsmarkt

De FNV gaat de nieuwe eeuw in met een bijgestelde looneis van maximaal vier procent. Daarnaast eisen FNV-bonden tenminste een half procent op voor aanvullende arbeidsvoorwaarden, zoals vermindering van werkdruk, kinderopvang en scholing. Zo wil Nederlands grootste vakcentrale inspelen op de krapte op de arbeidsmarkt. De nadruk komt te liggen op het afsluiten van eenjarige CAO's.

Redenen voor de FNV om de looneis van aanvankelijk drie procent bij te stellen naar vier procent zijn de aanhoudend rooskleurige berichten over de groei van de Nederlandse economie. De OESO, maar ook de gezaghebbende Amerikaanse handelsbank J.P.Morgan voorspellen een groei van vier procent in 2000. Het CBS constateert al dertien achtereenvolgende kwartalen een groei van boven de drie procent, culminerend in een cijfer van boven de vier procent in het derde kwartaal van dit jaar.

Een ander element dat een rol speelt en dat vooral bij de raadpleging van de achterban manifest werd, is de zogenoemde `zelfverrijking' van de top van het bedrijfsleven. De FNV heeft daar afgelopen zomer al voor gewaarschuwd.

En tenslotte veroorzaakt de krapte op de arbeidsmarkt een opwaartse druk. Werkgevers paaien sollicitanten met forse wervingspremies, of zelfs een gratis auto of paard.

De aanvullende eisen ziet de FNV vooral als een test voor de kwaliteit van de contracten, alsmede vermindering van de krapte op de arbeidsmarkt. Kinderopvang vergroot de aantrekkingskracht van sectoren voor vooral vrouwen. Scholing vergroot de doorstroom. En vermindering van werkdruk kan een dam opwerpen tegen de uitstroom van vooral oudere werknemers.

Daar waar mogelijk proberen FNV-bonden de vierdaagse werkweek te realiseren. Dit is vooral ingegeven door het streven naar een betere balans tussen werk en privé.

Meer informatie:

FNV Voorlichting, Els Tieman: (020) 5816 550/ 06 53159226