Delft, 1 februari 2000

Provider Casema wil onafhankelijke geschillencommissie voor Internet

Kabelexploitant en telefonie- en internet provider Casema, wil zo spoedig mogelijk komen tot de instelling van een onafhankelijke geschillencommissie voor de gehele Nederlandse internetbranche. De explosieve groei van zowel het aantal aanbieders (providers) als het aantal gebruikers maken volgens Casema de instelling van een dergelijke commissie op korte termijn noodzakelijk. Casema zal de branche-organisatie van kabelexploitanten (VECAI) en de Vereniging van Nederlandse Internet Providers (NLIP) vragen nog voor de zomer met een voorstel te komen. Bovendien wil zij ook de gebruikers hierbij betrekken.NKabelexploitant en telefonie- en internet provider Casema, wil zo spoedig mogelijk komen tot de instelling van een onafhankelijke geschillencommissie voor de gehele Nederlandse internetbranche. De explosieve groei van zowel het aantal aanbieders (providers) als het aantal gebruikers maken volgens Casema de instelling van een dergelijke commissie op korte termijn noodzakelijk. Casema zal de branche-organisatie van kabelexploitanten (VECAI) en de Vereniging van Nederlandse Internet Providers (NLIP) vragen nog voor de zomer met een voorstel te komen. Bovendien wil zij ook de gebruikers hierbij betrekken.

Casema - sinds bijna 2 jaar actief als provider van internet via de kabel - heeft zoals veel collega providers de groei van het aantal internetabonnees onderschat. Hierdoor had het bedrijf moeite de ontwikkeling van het netwerk en de daarbij horende capaciteit parallel aan de groei van het aantal abonnees te laten lopen. Inmiddels heeft het bedrijf deze problematiek grotendeels onder controle. Dat is mede te danken aan de actieve en kritische inbreng van de gebruikersgroep; de WIGG (Wanadoo Internet GebruikersGroep) en andere gebruikers.

Noodzaak geschillencommissie "Tijdens de gesprekken met de gebruikersgroep komen niet alleen technische problemen aan de orde. Er wordt ook gesproken over het verwachtingspatroon van de gebruiker ten aanzien van prestaties en dienstverlening en hetgeen volgens ons commercieel reëel is.", aldus Henk de Goede, Algemeen Directeur Casema NV. Hij vervolgt: "Je komt dan al snel tot de conclusie dat er altijd wel zaken zijn waar je met zijn tweeën niet uitkomt. Je hebt dus een onpartijdige instantie nodig wiens uitspraak bindend is. Een onafhankelijke geschillencommissie voor de branche kan volgens mij deze rol perfect vervullen." Een andere reden om volgens de Goede zo snel mogelijk tot de oprichting van een geschillencommissie te komen is het grote maatschappelijk maar gelijktijdig ook commercieel belang van het Internet. Daar waar deze 2 aspecten met elkaar verweven zijn, ontstaan regelmatig spanningen.

Casema NV Het in Delft gevestigde Casema is met ruim 800 medewerkers en 1,3 miljoen huishoudens als klant, een toonaangevende Nederlandse kabelexploitant. In haar 30 jarig bestaan is Casema verantwoordelijk geweest voor onder andere een groot aantal technologische vernieuwingen op het gebied van kabeltelevisie en de totstandkoming van standaardisatie binnen de Europese 'kabelmarkt'.

Casema is een 'full service provider' die via haar modern netwerk naast kabeltelevisie een scala aan andere elektronische diensten en producten levert, waaronder: internet, telefonie, datacommunicatie, pay-per-view en alarmering.

Casema is een dochter van France Telecom.

Deel: ' Casema wil onafhankelijke geschillencommissie voor Internet '