Bentraal Bureau Levensmiddelenhandel

Leidschendam, 14 december 1999

Supermarkt van de toekomst wordt pretpark
CBL: branchevervaging zet zich onverminderd voort

In de afgelopen honderd jaar is het supermarktassortiment verhonderdvoudigd. En het einde is nog lang niet in zicht. Niet alleen in food, en dan met name het versassortiment, maar ook het assortiment non food breidt zich gigantisch uit. Dit maakt het CBL vandaag bekend tijdens een persconferentie ter gelegenheid van de ROKA Food Fair, de grote internationale levensmiddelenvakbeurs in februari 2000.

De branchevervaging zal zich onverminderd voortzetten. De supermarkt verkoopt tegenwoordig boeken en zelfs mobiele telefoons en computers. Maar ook zonnebanken, hifi-sets, televisies, fietsen, magnetrons, ja zelfs fitnessapparatuur. "Supermarkten verkopen méters waspoeder, waarom zouden ze dan geen wasmachines gaan verkopen?", aldus CBL-voorzitter J. van den Broek. "Hetzelfde geldt voor vaatwasmachines en andere keukenapparatuur. Wie weet zoeken we over een paar jaar in de supermarkt zelfs onze nieuwe keuken en badkamer uit."

Ook diensten als bankzaken, fotoservice en stomerij zijn niet vreemd meer. Waarom ook niet? Er komen immers bij de supermarkt dagelijks 4 miljoen mensen over de vloer. De supermarkt van de toekomst wordt een soort pretpark: veel te beleven, voor elk wat wils. Waar je na het boodschappen doen ook even je bankzaken regelt en voedingsadvies inwint bij de diëtiste. Ook de kapper, schoonheidsspecialiste en de fysiotherapeut zijn in die supermarkt te vinden. De supermarkt is voortdurend bezig zich aan te passen, uit te breiden en te investeren in de kwaliteit van de dienstverlening.

Uit recent onderzoek van het CBL blijkt dat maar liefst 68% van de Nederlandse consumenten het leuk vindt om telkens door nieuwe producten verrast te worden. Vooral bij jonge huishoudens zonder kinderen zijn nieuwe producten erg in trek, daar is het percentage maar liefst 75%. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat 36% van de consumenten vindt dat een koffiecorner het boodschappen doen leuker maakt. 41% stelt een speelhoek voor kinderen op prijs. Vooral gezinnen vinden de speelhoek aantrekkelijk: 47%. Kookdemonstraties en proeverijen in de supermarkten zijn populair bij 45% van de consument. Het brengt leven op de winkelvloer en men kan inspiratie opdoen voor thuis. Van de jonge huishoudens zonder kinderen vindt maar liefst 52% de kookdemonstraties en proeverijen het boodschappen doen leuker maakt. Gekoppeld aan een traiteurafdeling kan je de maaltijden die bereid zijn ook nog eens mee naar huis nemen. Gemak dient de supermarktklant.

Wat men ook op prijs stelt is dat de boodschappen thuis worden bezorgd. Uit het CBL-onderzoek blijkt dat 36% van de supermarktklanten graag gebruik maakt van een gratis thuisbezorgservice. Bij de oudere huishoudens zonder kinderen ligt dit percentage op 40%. 34% van de Nederlanders vindt thuisbezorging zó handig dat ze ook bereid zijn om daar extra voor te betalen.

Omzetverwachtingen
De decembermaand is altijd een hele drukke en belangrijke periode voor de supermarkt. In de week voor kerst verkopen we voor maar liefst meer dan f 1 miljard. Veel supermarkten zijn in die week 's avonds ook ná acht uur open. Met name wild en vis zijn dit jaar nog populairder dan vorig jaar. Verder is Japans helemaal in en bestaat het gemiddelde kerstdiner uit minimaal 4 gangen. Wat we ook steeds meer zien is voor elke gang een andere wijn. Kerstbuffetten en natuurlijk het gourmetten zijn ook dit jaar weer razend populair. In 1998 steeg de omzet met 3,5% tot f 45,5 miljard. Voor 1999 verwacht het CBL een omzetstijging van een kleine 4%. Daarmee komt de totale omzet uit op ruim f 47 miljard. Dit is een nieuw record voor de supermarkt. Dit record kan nog hoger uitvallen door de feestelijke millenniumwisseling. Het CBL heeft zeer hoge verwachtingen voor de millenniumomzet. Volgens eerder onderzoek van het CBL is de consument van plan gemiddeld f 188 méér uit te geven wegens het bijzondere karakter van deze jaarwisseling. Dat betekent dat de supermarkten kunnen rekenen op een omzet van f 280 miljoen. Dat is f 100 miljoen méér dan bij een 'normale' jaarwisseling. Zeker nu steeds meer blijkt dat de meeste mensen besluiten om alsnog oud en nieuw thuis te vieren kan die omzet nog wel eens veel hoger uitpakken. Vooral traiteurproducten, champagne en andere alcoholische dranken en luxe vis zoals paling, zalm en garnalen zijn bij de consument in trek.

Voor meer informatie en de volledige tekst van de heer J. van den Broek kunt u contact opnemen met:

Miranda M.G. Boer, Hoofd PR en Voorlichting van het CBL, tel. 070-3376200, buiten kantooruren: 06-51502772;

Deel: ' CBL branchevervaging zet zich onverminderd voort '




Lees ook