Rijksuniversiteit Groningen

CD-presentatie

Hora Finita. Carillonmuziek van het Academiecarillon

In de Spiegelzaal van het Academiegebouw wordt de cd Hora Finita gepresenteerd met muziek rondom het unieke majeurcarillon van de Rijksuniversiteit Groningen. Deze cd, naar een idee van het Representatiefonds van de universiteit, kwam tot stand in nauwe samenwerking met Stichting Noordelijk Orkestrale Manoeuvres (Stichting NOM).

Universitair beiaardier Auke de Boer bespeelt op de cd het majeurcarillon dat het Representatiefonds ter gelegenheid van zijn honderdjarig bestaan in 1996 aanbood aan de Groningse universiteit. Het bijzondere klokkenspel is uitgerust met klokken die, in tegenstelling tot de traditionele carillonklokken, een grote in plaats van een kleine terts in de boventoonreeks hebben. Hierdoor is mogelijk dat het carillon samenspeelt met andere instrumenten. Op Hora Finita wordt onder meer een aantal delen uit de Schilderijen-tentoonstelling van Modest Moessorgky (1839-1881) ten gehore gebracht. Het betreft een bewerking voor instrumentaal ensemble en carillon. Verder staat er op de cd muziek van J.S. Bach en Tielman Susato (ca. 1500-1561) en is het speciaal ter gelegenheid van het 385-jarig bestaan van de RUG gecomponeerde muziekstuk Droom in, Droom uit van Klaas Hoek te beluisteren. Een stuk voor carillon, stem, Bambuso Sonoro, blazers en slagwerk. Stemkunstenares Greetje Bijma vertolkt daarin de op improvisaties gebaseerde vocale partij.

Het gelegenheidsensemble dat zijn medewerking aan de cd-productie verleende wordt gevormd door musici van Stichting NOM en staat onder leiding van dirigent Leendert Runia. Een overzicht van de muziekstukken op de cd is te vinden op de website: www.veltheer.nl/stichtingnom/. Hora Finita is een uitgave van de RUG-winkel.

Datum en tijd

donderdag 28 oktober 1999, 16.30 uur

Evenement

Presentatie van de CD Hora Finita