: Tweede Kamer : CDA: 180 graden-draai Melkert onverantwoord De Hoop Scheffer:

CDA: 180 graden-draai Melkert onverantwoord De Hoop Scheffer:

Den Haag, 18 februari 1999

De CDA-fractie in de Tweede Kamer is volkomen verrast door de uitspraken van PvdA-fractievoorzitter Melkert over het asielbeleid.

CDA-leider De Hoop Scheffer: Ze betekenen een 180-graden draai ten opzichte van het huidige PvdA-standpunt. Nog maar kort geleden stelde de PvdA zich, in tegenstelling tot het CDA, op het standpunt dat afgewezen asielzoekers na drie jaar automatisch een verblijfsvergunning zouden moeten krijgen. Alleen als ze niet meewerken aan terugkeer zou de opvang worden gestopt.

Het CDA vindt de uitspraken zoals ze nu zijn gedaan onverantwoord.

De Hoop Scheffer: De oproep van Melkert betekent dat duizenden mensen zonder middelen van bestaan op straat belanden. De illegaliteit zal stijgen en het gevaar van criminaliteit neemt daarmee toe.

Het CDA maakt een andere keuze. Afwijzen is terugkeren, wat ons betreft. Dat moet na een afwijzing gedwongen en begeleid. Het moet daarom afgelopen zijn met de praktijk dat het uitzettingsbeleid bestaat uit een briefje met de mededeling dat men het land moet verlaten. Landen die hun eigen onderdanen niet willen opnemen moeten dat merken in de ontwikkelingshulp. Tot op heden wilde de PvdA die lijn niet steunen, aldus De Hoop Scheffer.

Woordvoerder: Jaap de Hoop Scheffer
Voor verdere informatie: Jack de Vries, voorlichter, telefoon 070-3182514.

Deel: ' CDA 180 graden-draai Melkert onverantwoord '