CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA bezorgd over afwezigheid Apotheker in Brussel

Den Haag, 25 februari 1999

CDA bezorgd over afwezigheid Apotheker in Brussel

Het CDA is bezorgd over de afwezigheid van Nederland bij het Europese overleg in Brussel over de toekomst van het landbouw beleid. In de Landbouwraad wordt nu gesproken over de voorstellen inzake de zogeheten Agenda 2000. Deze voorstellen zullen vergaande consequenties hebben voor de Nederlandse landbouw. Landen als Duitsland zetten nu hard in en Nederland kan niet voor de eigen belangen opkomen.

Woordvoerder Atsma: ~ Door de crisis die is ontstaan rondom de Varkenswet, laat de minister het overleg in Brussel op zijn beloop. Apotheker laat de zaak nu op twee fronten tegelijk in het honderd lopen. In Brussel wordt op dit moment gesproken over de toekomst van de melkveehouderij en akkerbouw en de rundveehouderij. Een zorgvuldige voorbereiding van het varkensdebat morgen is prima maar als de minister nu niet de belangen van Nederland in Brussel verdedigt, kunnen we straks weer puinruimen. En dan zal het moeilijk zijn om internationale afspraken te wijzigen. We dreigen de boot te missen. Of neemt Zalm nu volledig de landbouw-portefeuille waar, nu Apotheker kennelijk onder curatele staat?

~Woordvoerder: Joop Atsma 0512-363668 of 06-51811147

Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509