CDA

: Tweede Kamer : CDA: PvdA als bondgenoot in veiligheid: "Maar nu zijn daden en rugnummers nodig" (250299)

Den Haag, 25 februari 1999

De CDA-Tweede Kamerfractie heeft met instemming gereageerd op plannen van de PvdA over veiligheid. De plannen komen een eind onze richting uit., aldus woordvoerder Rietkerk.

Met name de plannen rond buurtagenten vallen in goede aarde. Eerder heeft de CDA-Tweede Kamerfractie de ambitie uitgesproken dat in het jaar 2000 elke burger zijn/haar buurtagent moet kennen. Ook de noodzaak van meer lik op stuk, cameratoezicht in de publieke ruimte en een krachtiger coördinatie in de jeugdzorg sluiten aan op de wensen van het CDA.

Over de realisatie van de ambitie om 3000 extra buurtagenten (én niet te vergeten 2000 efficiency-agenten) op de been te krijgen bestaan echter twijfels. Rietkerk: De brief van minister Peper van afgelopen dinsdag over politiesterkte is uitermate vaag, terwijl de Kamer juist heeft aangedrongen op een concreet werkplan. PvdA-fractieleider Melkert sprak bij het debat over de regeringsverklaring niet voor niets over boter bij de vis, een contract met de burger en streefdoelen en termijnen van inzet van middelen. Nu willen wij ook boter bij de vis van de PvdA., aldus Rietkerk.

Woordvoerder: Theo Rietkerk, telefoon 038-3332757. Voor verdere informatie: Hans van der Vlies, telefoon 070-3182507

Deel: ' CDA Daden en rugnummers nodig in veiligheidsbeleid '