CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA:uitspraak Varkenswet vraagt handelen minister

Den Haag, 23 februari 1999

CDA: uitspraak Varkenswet vraagt handelen minister

De CDA-fractie vindt de uitspraak van de rechter dat de Varkenswet op onderdelen opgeschort moet worden ~voor de hand liggend~. Na het Tussenvonnis was al duidelijk dat de Varkenswet niet deugde; met name omdat er geen schadeloos-stelling voor de varkensrechten was geregeld. Nu is het tijd voor echt handelend optreden.

Woordvoerster Klaasje Eisses: ~We vinden het niet leuk gelijk te krijgen. De minister had eerder naar het CDA moeten luisteren. Het is treurig dat de rechter hem moet terugfluiten. Het CDA heeft al diverse malen gepleit voor opschorting van de wet omdat er geen compensatie geregeld is. In het debat in februari hebben we de minister nog per motie gevraagd om de wet op te schorten en overleg met de sector te starten over een schadeloosstelling. De minister heeft echter zijn kop in het zand gestoken en volstond met het in beroep gaan. We hopen dat hij nu inziet dat deze kwestie spoedig geregeld moet worden~.

De CDA-fractie vraagt zich af hoeveel signalen de minister nog moet krijgen. Deze week heeft topambtenaar Kalden in een interview duidelijk gesteld dat de wet absoluut de doelstellingen niet haalt omdat er te veel schrijnende gevallen zijn die als uitzondering behandeld moeten worden. De CDA-fractie heeft daarover mondelinge vragen aangemeld.

Nu stelt de rechter de Nederlandse Vakbond Varkenshouders in het gelijk. Probleem is echter dat het alleen gaat om varkenshouders die bij deze bond aangesloten zijn. Voor andere varkenshouders geldt de uitspraak niet. Klaasje Eisses: Ór dreigt dus een tweedeling te ontstaan. De overheid moet zijn verantwoordelijkheid nemen. De minister kan niet wachten tot het eindvonnis of wederom in beroep gaan. De varkensboeren kunnen niet in onzekerheid blijven. Opkoop is prima maar er moet nu een wettelijke compensatie-regeling komen ~.

Woordvoerder: Klaasje Eisses 0521-597257

Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509