: Tweede Kamer : Vermeend moet heksenjacht op verenigingen staken (240299)

Vermeend moet heksenjacht op verenigingen staken (240299)

Den Haag, 24 februari 1999

Vanmorgen verschenen de bevindingen van het Sociaal Cultureel Planbureau: meer dan een kwart van de volwassenen doet regelmatig vrijwilligerswerk. Zij besteden hieraan gemiddeld vijf uur per week. En in vergelijking met andere landen is dat percentage vrijwilligers hoog. De verenigingen in Nederland bloeien. Dat is blijkbaar een reden voor Vermeend om deze steeds toenemende groep als een nieuwe melkkoe te zien! Sterker nog, de CDA-fractie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de staatssecretaris een heksenjacht geopend heeft op vrijwilligersorganisaties.

Tegenwoordig worden zelfs acties zoals het verzamelen van oud papier of kleding, oliebollenacties en fancy fairs gefrustreerd door de belastingdienst doordat er een blauwe envelop in de brievenbus komt van muziekverenigingen, zangverenigingen, en allerlei sportclubs zodra de vereniging maar een beetje gedijd.

Het CDA strijdt hier fel tegen. Vrijwilligerswerk moet niet worden afgestraft. Het organiseren van activiteiten voor een goed doel of voor de mensen om ons heen moeten juist gestimuleerd worden. Juist het vrijwilligersbeleid maakt onze samenleving tot een bloeiende. Woordvoerder Reitsma: Het zou verschrikkelijk zijn als een evenement als de Elfstedentocht ten onder gaat aan haar eigen succes. En waarom zouden wij nog geld storten op de rekening van Natuurmonumenten als wij weten dat de vereniging er bij de belastingdienst toch over af moet rekenen?

Het CDA heeft de staatssecretaris in de Tweede Kamer ter verantwoording geroepen: realiseert de staatssecretaris zich wel dat met die blauwe enveloppen een belangrijk deel van de verenigingen de nek kan worden omgedraaid? Denkt de staatssecretaris dat er straks nog wel een penningmeester beschikbaar zal zijn, wanneer de verenigingen worden aangeslagen en de penningmeester ook privé aansprakelijk gesteld kan worden voor een lege kas? De staatssecretaris reageert tot dusverre lauw. De CDA-fractie eist van de staatssecretaris dat hij de vrijwilligersorganisaties met rust laat en het belastinggebied niet nodeloos oprekt.

Woordvoerder: Jacob Reitsma, telefoon 0527-615830. Voor verdere informatie: Bieke Oskam, telefoon 070-3182509

Deel: ' CDA Vermeend moet heksenjacht op verenigingen staken '