: Tweede Kamer : CDA: Waddenbesluit; voor elk wat wils (071299)

CDA: Waddenbesluit; voor elk wat wils (071299)

Den Haag, 7 december 1999

Het langverwachte kabinetsstandpunt over boringen in de Waddenzee betekent wederom een uitstel van beslissing. De CDA-fractie is van mening dat de brief van het kabinet onvoldoende garanties geeft dat er de komende paar jaar niet geboord wordt en blijft voorstander van een moratorium voor tien jaar.

Woordvoerder Peter van Wijmen: In de brief zit er voor elke partij een zinnetje. De VVD krijgt te horen dat de risico`s zijn gereduceerd, voor D66 is een passage opgenomen dat nog niet alle onzekerheden zijn weggenomen en de PvdA-passage luidt dat de komende jaren benut zullen worden om voortschrijdend inzicht te krijgen. We weten dus eigenlijk nog steeds niet waar we aan toe zijn. Dit is een non-besluit en dus het doorschuiven naar een volgend kabinet. Vooral omdat de periode van niet-boren opengelaten wordt. De komende jaren zal volgens de brief niet geboord worden maar de periode is ons te onzeker. Wij willen daarom nu een moratorium voor 10 jaar vaststellen. Wij hebben steeds gezegd dat er geen economische noodzaak is om (proef-) boringen te houden. En er zijn nog steeds onvoldoende garanties dat boringen geen schade opleveren.
Vast staat dat uit de kleine velden in de Noordzee nog ruim tien jaar voldoende gas te winnen is. Door het Waddengas ongemoeid te laten, blijft de nadruk liggen op dit Kleine Velden-beleid. Het kabinet moet ervoor zorgen dat de kleine velden rendabel blijven.

Woordvoerder: Peter van Wijmen, telefoon 070-3182590
Voor verdere informatie: Bieke Oskam, telefoon 070-3182509