CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: betere informatie-positie politie bij rellen

CDA wil betere informatiepositie politie

De CDA-Tweede Kamerfractie maakt zich zorgen over de informatiepositie van de politie waar het gaat om handhaving van de openbare orde. Uit de evaluatie van de rellen in Rotterdam is gebleken dat de informatiepositie van de politie zwak was. Daardoor zag de politie de rellen niet aankomen. Ook de politie-beraden (NPI) hebben hierover onlangs een advies aan de ministers van Justitie en BZK aangeboden.

CDA-woordvoerder Atsma: .We moeten de politie snel gereedschap in handen geven om effectief aan goede en bruikbare informatie te komen... Atsma denkt daarbij onder andere aan cameratoezicht, het gebruik van informanten, infiltratie en het afluisteren van GSM.s. Voor veel van deze methoden is een wettelijke legitimatie nodig. .Ruim voor EURO 2000 moet deze wettelijke basis er liggen; er moet dus haast gemaakt worden., aldus Atsma.

Bij het Algemeen Overleg over voetbalvandalisme en EURO 2000 morgen zal Atsma de ministers hierover aan de tand voelen.

Woordvoerder: Joop Atsma 0512-363668 of 070-3182562 Voorlichting: Bieke Oskam 070-3182509

30 jun 99 20:14

Deel: ' CDA wil betere informatiepositie politie bij rellen '