Centrum Informatie en Documentatie Israël

Den Haag, 17 februari 2000

Centraal Joods Overleg: Verwerp de vreemdelingenhaat!

Met intense bezorgdheid heeft het Centraal Joods Overleg (CJO) kennis genomen van de vorming van een regering in Oostenrijk, waaraan de ultra-rechtse z.g. "Vrijheidspartij" van Jörg Haider deelneemt. De ideologie van vreemdelingenhaat en superioriteitswaan van deze partij vormen een bedreiging voor de waardigheid, de menselijkheid en het democratisch karakter van Europa en de Europese Unie. De recente geschiedenis heeft ons immers laten zien wat de uiterst tragische gevolgen zijn, als partijen en personen met een dergelijke ideologie aan de macht komen.

Het CJO steunt de democratische krachten in Oostenrijk. Het roept de Nederlandse regering op om op officieel en informeel niveau de contacten met Oostenrijk te bevriezen, zolang daar de regeringscoalitie met ultra-rechts in stand blijft.

Het CJO roept iedereen op om zijn of haar afkeer te uiten van de z.g. "Vrijheidspartij" en haar ideologie en betuigt zijn morele steun aan de demonstraties op vrijdagmiddag 18 februari in Amsterdam en zaterdagavond 19 februari in Wenen.

Het Centraal Joods Overleg bestaat uit:

Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK), Verbond van Liberaal-Religieuze Joden in Nederland, Portugees-Israëlietisch Kerkgenootschap (PIK), Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI), Federatie Nederlandse Zionisten (FNZ) en Joods Maatschappelijk Werk (JMW).

(c)CIDI, 2000

Deel: ' Centraal Joods Overleg 'Verwerp de vreemdelingenhaat' '