CHAIFREEZEDRY HALVEERT OMVANG JAVA-APPLICATIES

Nieuwe ChaiFreezeDry-technologie van HP omvat ook optimaliseringstools waardoor de winst kan oplopen tot 90 procent.

Amstelveen, 5 juli 1999 - Hewlett-Packard heeft ChaiFreezeDry geannonceerd. Het betreft een volledig nieuwe technologie waarmee bestaande en nieuwe Java-applicaties tot 90 procent in omvang kunnen worden teruggebracht. Het 'krimpen' van de applicatie geschiedt automatisch en tast de platformonafhankelijkheid op geen enkele wijze aan.

Java-applicaties met een kleine omvang bieden veel voordelen. Zo is er in apparatuur veel minder RAM-, ROM- en Flash-geheugen nodig om dezelfde functionaliteit te realiseren. Dat betekent een aanzienlijke kostenbesparing. Een kleine applicatie laat zich ook veel sneller - en met gebruik van minder bandbreedte - over een netwerk transporteren. Bovendien is er het voordeel dat hoe kleiner de applicatie, hoe sneller die op het gewenste moment in een netwerkapparaat kan worden geladen en opgestart.

Ruimtewinst
ChaiFreezeDry is een nieuw ontwikkelde set algoritmes die door de Chai Virtual Machine (ChaiVM) wordt gebruikt. Aangeboden Java-applicaties worden daarmee geoptimaliseerd tot minder dan 50 procent van de oorspronkelijke omvang en pas daarna in het geheugen geladen. Deze ruimtewinst geldt niet alleen voor software die direct na het opstarten wordt geladen, maar ook voor applicaties die op een later tijdstip worden geactiveerd. ChaiFreezeDry kan op dezelfde manier worden gebruikt voor toepassingen die eenmalig in (Flash)ROM van mobiele apparatuur worden opgeslagen. Ook daarbij wordt een ruimtewinst van meer dan 50 procent geboekt. Dat betekent dat ook de kleinste apparaten met ChaiVM van geavanceerde 'embedded' (Web-)oplossingen kunnen worden voorzien.

HP ChaiFreezeDry beschikt voorts over krachtige tools waarmee software-ontwikkelaars de overbodige programmaregels automatisch uit hun software kunnen verwijderen. Samen met de optimaliseringsfaciliteiten kan de winst op geheugenruimte hiermee oplopen tot 90 procent ten opzichte van de oorspronkelijke Java-code.

Besparing op productiekosten
Als de kostencalculaties van fabrikanten van mobiele apparatuur als uitgangspunt worden genomen, kan de combinatie van ChaiVM en ChaiFreezeDry leiden tot een kostenbesparing op geheugen van $1 per geproduceerde eenheid. Bij massaproductie betekent dat dus al snel een winst van tientallen miljoenen dollars per jaar.

Chai-platform
Chai is het platform voor 'embedded' software voor de elektronische interactie tussen mensen, e-services en andere 'intelligente' applicaties op basis van Java en de huidige
Web-standaards. ChaiVM vormt binnen het Chai-platform een complete omgeving voor het draaien van Java-applicaties. De nieuwste versie (ChaiVM 3.0) ondersteunt ook het laden en uitvoeren van applets, neemt nog minder geheugen in beslag en omvat een uitgebreidere set Java-class libraries dan voorheen. Nu ook applets worden ondersteund, kan HP één Virtual Machine aanbieden van zowel low-end applicaties, zoals 'intelligente' telefoontoestellen, tot en met geavanceerde apparatuur voor - bijvoorbeeld - productie-automatisering.

Brede acceptatie
Het Chai-platform voor 'embedded' Java-applicaties vindt brede steun in de ICT-industrie. Hitachi, Omron Software, Siemens, Thomson Multimedia en Yokogawa Electric experimenteren met Chai voor toepassing in nieuwe generaties van hun producten. Siemens Automation & Drives Group heeft al aangekondigd zijn SCICOMP industriële microcomputers met ChaiVM te zullen uitrusten.

Informatie van Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolio's op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen, waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht:
John Wiltschut
john_wiltschut@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via www.hp.nl/pers; in het Engels via: www.newsdesk.com.

Java is een in de VS geregistreerd handelsmerk van Sun Microsystems, Inc.

Deel: ' ChaiFreezeDry halveert omvang Java-applicaties '