Chello

CHELLO SCOORT TOUCHDOWN MET NFL

Kick-off chello's Eerste Live Webcasts American Football

Amsterdam, 24 September 1999, chello broadband n.v. (chello), www.chello.com, de eerste en meest vooraanstaande aanbieder van breedband Internetdiensten en dochtermaatschappij van United Pan-Europe Communications NV (UPC) (NASDAQ: UPCOY, AEX: UPC), kondigt vandaag aan dat het als eerste aanbieder van breedband Internetdiensten live American Football-wedstrijden van de National Football League (NFL) zal gaan uitzenden.

De NFL-wedstrijden zullen in beginsel worden getest bij de abonnees van chello in Nederland op www.chello.nl. De NFL-webcasts maken gebruik van de door chello onlangs aangekondigde revolutionaire technologie ClearBand, die full screen, kwalitatief hoogstaande tv-beelden opvangt, codeert en uitzendt vanaf elke videobron (d.w.z. videoband, VCR, digitale videocamera) in real time. De gebruikers van chello kunnen één live NFL-wedstrijd per week bekijken, als ook andere reeds gespeelde wedstrijden.

Naast de live webcast zullen chello en NFL een interactieve informatieafdeling beschikbaar stellen waar fans te allen tijde bijzonderheden over het American Football kunnen vinden, zoals spelregels, achtergronden van spelers en teamoverzichten.

De chello-portal zal NFL-wedstrijden beschikbaar stellen op live- en 'near video-on-demand'-basis, zodat abonnees wedstrijden kunnen bekijken wanneer zij willen. De wedstrijden zullen gratis worden aangeboden in het begin van het najaarseizoen van de NFL. chello en NFL zullen in deze periode uitgebreid onderzoek doen om de reacties van gebruikers te peilen naar aaanleiding van het bekijken van complete NFL-wedstrijden op hun pc.

Daarnaast zal chello algemene content over de NFL beschikbaar stellen, waaronder populaire programma's van NFL Films, dat onderscheiden is met een Emmy Award, onder andere: 'NFL Review', een wekelijks 30 minuten durend programma dat terugblikt op alle reeds gespeelde wedstrijden en een vooruitblik geeft op toekomstige wedstrijden; 'A Beginner's Guide to American Football', met een 30 minuten durende inleiding in de spelregels en verantwoordelijkheden van elke speler; 'NFL Bloopers'; 'Super Bowl Moments', een reeks 1 minuut durende fragmenten waarin wordt teruggeblikt op de meest gedenkwaardige en historische Super Bowl-acties; en 'Play Football Vignettes', een serie 30 seconden durende video's die de basisbeginselen van het spel toelichten.

Mike Bracken, vice-president van chello, verantwoordelijk voor productie en ontwikkeling: 'De samenwerking tussen chello en NFL bevestigt de breedband content en aanwezigheid van chello als de meest vooraanstaande convergentieservice ter wereld. Nog niet eerder is een mondiaal zo vooraanstaande tak van sport overgegaan tot het verspreiden van zijn content op zo'n gerichte, vindingrijke manier. Het doet ons veel genoegen de allerbeste NFL-content te kunnen aanbieden aan ons groeiende aantal gebruikers in Europa. Deze samenwerking geeft blijk van het feit dat chello een innovatief breedband Internetbedrijf is dat in staat is het bereik van belangrijke producten te vergroten zonder dat dit in strijd is met bestaande uitzendovereenkomsten.'

Tola Murphy-Baran, senior vice-president market development bij NFL Enterprises: 'De NFL heeft altijd voorop gelopen als het gaat om nieuwe technologie en vindingrijke manieren om fans te bereiken. We verheugen ons op de samenwerking met chello, een echte vernieuwer en marktleider op dit gebied, om deze belangrijke stap te testen. De NFL heeft een sleutelrol gespeeld in de ontwikkeling van tv per satelliet in de VS tot een levensvatbaar en concurrerend ontspanningsmedium, door in 1994 het 'NFL Sunday ticketTM' in te voeren: het eerste abonnee-sportprogrammapakket dat via satelliet aangeboden werd.'

Op een soortgelijke manier willen we vaart maken met breedband Internetdiensten. De kracht van NFL programma's zal bijdragen tot een bredere toepassing van breedband en tot een nog grotere interesse van onze fans buiten de VS. Ook wordt de NFL internationaal beter toegankelijk.'

Roger Lynch, president en CFO van chello: 'We werken voortdurend aan het verbeteren en updaten van de chello-content en -technologie, en deze samenwerking met de NFL onderstreept eens te meer de inzet van chello om de beste breedband Internet-ervaring in Europa te leveren.'

Mark Schneider, voorzitter van chello, alsmede CEO van UPC: 'UPC is erg blij met deze samenwerking tussen de NFL en chello. Deze nieuwe manier van Internet entertainment die via satelliet wordt geboden, is een bewijs dat UPC en al haar dochterondernemingen hard bezig zijn met het verwezenlijken van het imago van het meest vindingrijke communicatiebedrijf van Europa, dat volledig geïntegreerde diensten via breedband levert.'

chello-abonnees kunnen ook informatie over NFL vinden via hyperlinks tussen de twee portals van chello en de websites van NFL in de Verenigde Staten en Europa: www nfl.com en www.nfleurope.com.

Over chello broadband n.v.
chello broadband is de eerste en meest toonaangevende Internet service provider op de Europese markt die gebruik maakt van breedbandtechnologie. Het bedrijf is commercieel actief in vijf landen. Het heeft het grootste bereik op het Europese continent en streeft ernaar de gebruiker via hogesnelheidskabelmodems vooruitstrevende Internet-diensten en breedbandinformatie aan te reiken, 24 uur per dag, zeven dagen per week en zonder enige telefoonkosten. chello broadband verschaft een kant-en-klare service aan in Europa gevestigde kabelnetwerkoperatoren en andere breedbandnetwerken.
chello broadband is onderdeel van United Pan-Europe Communications (UPC). Het hoofdkantoor van UPC bevindt zich in Amsterdam. UPC heeft kantoren in Londen, Parijs, Wenen, Hamburg, Brussel en Oslo. Dankzij zijn onovertroffen communicatieservices levert chello broadband 'm@ximum internet' via de kabel, tegen een minimale kostprijs. chelloô is een geregistreerd handelsmerk van chello broadband n.v.

Over UPC N.V.
UPC (hoofdkantoor in Amsterdam) is het meest vindingrijke breedband communicatiebedrijf van Europa. Het heeft een van de grootste pan-Europese breedband
communicatie-netwerken onder haar hoede. UPC levert kabeltelevisie, telefonie, snel Internet en programmeerdiensten in 12 landen in Europa, en in Israël. Met ingang van 31 juli 1999 waren zo'n 8,7 miljoen huishoudens aangesloten, waarvan 5,8 miljoen kabelabonnees. Bovendien telde UPC op dat moment 133.900 particuliere en 13.600 zakelijke telefoonlijnen, alsmede 56.300 particuliere en 2.600 zakelijke Internet abonnees. Sinds februari 1999 staat UPC genoteerd aan de beurs van Amsterdam ('UPC') en NASDAQ ('UPCOY').

UPC is een geconsolideerde dochtermaatschappij van het in Denver gevestigde UnitedGlobalCom, Inc. ('United'), (NASDAQ: 'UCOMA'). Microsoft heeft een aandeel in UPC van ongeveer 7,8%.

Over NFL Enterprises en NFL
NFL Enterprises is als onderdeel van de NFL verantwoordelijk voor het vergroten van het vermaak van American Football-fans door middel van vindingrijke programmering en verspreiding. Het is de nieuwe mediavorm en technologische tak van de NFL met drie business onderdelen: NFL Sunday TICKET TM, NFL Interactive en NFL Films. NFL International is een onderdeel van NFL Enterprises.

De NFL heeft altijd een vooraanstaande positie ingenomen op het gebied van sport en ontspanning. Met de uitvinding van NFL Properties in 1963, is NFL pionier op het gebied van sportmarketing en vergunningen, tientallen jaren voordat andere takken van sport daarmee begonnen. De NFL is tevens leider op het gebied van sport in combinatie met nieuwe media en technologie. In 1994 lanceerde de NFL NFL Sunday ticketTM, het eerste sportprogrammapakket waarop men zich kon abonneren dat via satelliet aangeboden werd. In het voorjaar van 1995 was de NFL de eerste Amerikaanse tak van sport op het Internet met www.NFL.com, een van de drukst bezochte websites.

De NFL is de meest populaire sportbond in de Verenigde Staten. Ongeëvenaarde kijkcijfers, enquetes onder fans en het aantal stadionbezoekers onderstrepen het succes van de NLF in de sportwereld. De 31 NFL-teams spelen elk een serie van 16 wedstrijden van september tot januari, naast play-offs die leiden tot de wereldberoemde Super Bowl. Meer dan 130 miljoen Amerikanen en 800 miljoen mensen over de hele wereld kijken jaarlijks naar de Super Bowl, dat hiermee het meest bekeken televisie programma is. De NFL is ook internationaal populair; meer dan 180 landen verspreid over de wereld kunnen de wedstrijden ontvangen. De NFL staat tevens aan het hoofd van de NFL Europe League, een Europese competitie bestaande uit zes teams, waaronder de Amsterdam Admirals die zich mogen verheugen in een groeiend aantal fans.

Neem voor meer informatie contact op met:
Ross Sampson

National Football League
tel: +1 212 450 2069
email: mccarthyb@nfl.com

or visit our websites on:
www.chello.com
www.chello.at