Ingezonden persbericht

32nd International Film Festival Rotterdam
22 januari - 2 februari 2003

CHIHWASEON van Im Kwon-taek slotfilm International Film Festival Rotterdam

Zaterdagavond 1 februari 2003 wordt de 32e editie van het International Film Festival Rotterdam afgesloten met de speelfilm CHIHWASEON van de de Koreaanse regisseur Im Kwon-taek. De film is geïnspireerd op het leven van de Koreaanse schilder Ohwon Jang Seung, geboren in 1843 en verdwenen in 1897. Op zondag 2 februari 2003 vindt de Volkskrantdag plaats.

IFFR-directeur Simon Field: "De afgelopen jaren is de Koreaanse cinema steeds belangrijker geworden. Het is dan ook zeer gepast om het festival af te sluiten met een film van Im Kwon-taek, een van de grote Koreaanse meesters. De film verbeeldt het verhaal van een beroemd, compromisloos (en dronken) artiest tegen de achtergrond van turbulente historische omstandigheden. De klassieke stijl en de luisterrijke beelden van Im bieden een groots moment om het festival af te sluiten. Ironisch genoeg is deze prachtige klassieke stijl zeldzaam geworden binnen de onafhankelijke filmkunst."

Het scenario van CHIHWASEON is gebaseerd op de enkele historische gegevens die over de Koreaanse kunstenaar bekend zijn. Zijn leven, een afspiegeling van de chaotische Chosun dynastie, verbeeldt de ziel van de kunst. Ohwon verloor zijn ouders op jonge leeftijd en groeide als bedelaar op, ver buiten de gevestigde culturele kringen. Dat Ohwon, als getalenteerd schilder, een beroemde kunstenaar kon worden was eigenlijk ondenkbaar in het licht van de sociale omstandigheden binnen de Chosun dynastie. CHIHWASEON laat, in een historische setting, zien hoe dit uiteindelijk toch gebeurde.

CHIHWASEON won op het filmfestival van Cannes in 2002 de prijs voor de beste regie en is voor distributie in Nederland aangekocht door Paradiso Filmed Entertainment.

CHIHWASEON, slotfilm van het 32e International Film Festival Rotterdam, is te zien op zaterdagavond 1 februari 2003 om 19.30 uur en nogmaals om 22.30 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de centrale festivalkassa, telefoon 010 - 890 90 00.

(einde persbericht)

Noten aan redactie:

- Distributeur CHIHWASEON: Paradiso Entertainment Nederland BV, 020 615 92 22, publiciteit MVSP, Monique van Schendelen/Pauline Verhoeven, tel. 035 - 582 69 69, fax 035 - 582 78 85, email info@mvsp.nl

- Press & Industry Screening IFFR 2003: donderdag 30 januari 2003, Willem Burger Zaal (de Doelen), aanvang 14.00 uur (toegang op vertoon van IFFR gasten- of perspas)

- Informatie: IFFR Persvoorlichting: Bert-Jan Zoet of Esther Bruls Tel 010 890 90 90, fax 010 890 90 91, email press@filmfestivalrotterdam.com

International Film Festival Rotterdam
Press Department
Press Officers: Bert-Jan Zoet and Esther Bruls
Press Accreditations: Anne Wijnen and Ella Wolting

P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands