Gemeente Nijmegen

Persberichten | De Brug

Chris Bos koninklijk onderscheiden

Tijdens de Vlaggenparade, de officiële opening van de 83e Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen, op maandag 19 juli worden aan Chris Bos (68) de versierselen als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau overreikt.

Voor Chris Bos is dit de laatste Vierdaagse die hij als marsleider meemaakt. Chris Bos heeft zijn sporen verdiend als vrijwilliger bij de KNBLO, waar hij vanaf 1977 actief geweest is. Eerst als voorzitter van de commissie die de Vlaggenparade en intocht regelt en vanaf 1987 als marsleider en algemeen manager. Onder zijn leiding is de Vierdaagse uitgegroeid tot een evenement van wereldformaat.

Daarnaast is de heer Bos sinds de jaren vijftig actief geweest als choreograaf voor diverse binnen- en buitenlandse amateur showorkesten en was hij regisseur van muziekfestivals. Hij is onder meer leider geweest van het fameuze "spookpeloton" van Taptoe Delft. Van 1950 tot 1986 was Chris Bos beroepsmilitair bij de Koninklijke Luchtmacht in de rang van Luitenant-kolonel.

De onderscheiding zal worden uitgereikt door de burgemeester van Nijmegen mr. E.M. d'Hondt, samen met zijn collega uit Wijchen, de woonplaats van de heer Bos, dr. J.J.M. Franssen.

Maandagmiddag zal de heer Bos tijdens de receptie voor delegatieleiders in het Nijmeegse stadhuisde "Bronzen Bliksem", een waarderingsteken voor bijzondere verdienste van de gemeente Nijmegen ontvangen.

Deel: ' Chris Bos koninklijk onderscheiden tijdens Vierdaagse '