Sportieve sedan met twee zescilinder motoren

Chrysler 300M eerste keer op AutoRAI

Op de komende AutoRAI debuteert de Chrysler 300M, de sportieve sedan die in de tweede helft van vorig jaar zijn entree op de Nederlandse markt maakte. Inmiddels is de serie uitgebreid met een zescilinder motor met een inhoud van 2,7 liter. Deze komt naast de versie met de 3,5 liter V6-motor, die het topmodel van Chrysler op de Nederlandse markt is.

In de jaren tussen 1955 en 1965 waren de 300 letter-series van Chrysler met name in Amerika beroemd. Nu, na meer dan dertig jaar, vormt de 300M een vervolg op deze naamgeving, want deze auto biedt een gebalanceerde combinatie van uitstekende prestaties, toonaangevend brandstofverbruik en nauwkeurige handelbaarheid - met een comfort en interieurruimte die veel andere sportsedans niet kunnen evenaren.

De 300M is speciaal voor de Europese markt ontworpen: de lengte is bewust niet groter dan vijf meter, zodat de auto ook in kleinere parkeergarages gemakkelijk kan manoeuvreren. Het design is gericht op de Europese liefhebber van een echte sportsedan. Er is een auto gecreëerd die ondanks de veranderingen toch belangrijke ontwerpelementen van die allereerste 300's in zich heeft, maar nu in een modern jasje. Met de 300M is Chrysler klaar voor een entree in de 21e eeuw. Het resultaat is een design dat doelmatig is, minder frivole kenmerken heeft dan voorheen en volop functionaliteit biedt.

De grille van de 300M wordt gekenmerkt door het nieuwe Chrysler-logo (de 'badge') centraal in een vleugel: dit logo zal in de toekomst geleidelijk op alle Chrysler personenauto's worden aangebracht, zodat de familiegelijkenis tussen de modellen verder wordt versterkt. De achterzijde van de 300M wordt beheerst door een kort, enigszins verhoogd kofferdeksel, met aan weerszijden twee hooggeplaatste achterlichten. Dubbele uitlaatpijpen geven de auto aan de achterzijde een sportief aanzien. Zijn unieke 'cab-forward' ontwerp heeft als bijkomende voordelen een royaal interieur en goed overzicht.

Interieur straalt klasse uit Ook aan het interieur is veel aandacht besteed, niet alleen door het creëren van maximale ruimte voor de inzittenden en hun bagage, maar ook door het gebruik van stijlvolle, chique materialen en een ongekend volledige standaarduitrusting. Hiertoe behoren lederen bekleding, verwarmde, achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met een persoonsgebonden memory-systeem voor de bestuurdersstoel, de instelling van de spiegels en de voorkeuzezenders. De Chrysler 300M is voorzien van extra hoge rugleuningen op de voorstoelen, met viervoudig verstelbare hoofdsteunen; de hoofdsteunen achterin zijn in hoogte verstelbaar.

Het interieur accentueert de ruimte, het comfort en de vrijheid die niet alleen een kenmerk zijn van Chrysler, maar synoniem zijn met de beste Amerikaanse ontwerpen. Alle belangrijke oppervlakken voelen zacht en bijzonder luxueus aan. Het dashboard toont alsof het uit één stuk is gemaakt; dit wordt nog versterkt door het naadloos wegwerken van de airbag voor de voorpassagier. Opvallend zijn ook de witte wijzerplaten met zwarte cijfers in het dashboard, en de direct onder handbereik geplaatste bedieningsknoppen. Een asymmetrisch gedeeld (60/40) omklapbare achterbank zorgt voor nog meer gebruiksmogelijkheden. Prestaties De Chrysler 300M is ontworpen en ontwikkeld met het oog op voortreffelijk rijgedrag in zowel stadsverkeer als op lange reizen. De 300M heeft naar keuze een nieuwe, lichtmetalen 2,7 liter V6 met dubbele bovenliggende nokkenassen of een 3,5 liter V6-motor met enkele bovenliggende nokkenas en lichtmetalen cilinderkoppen. Beide motoren worden gecombineerd met een elektronisch geregelde Autostick(r) transmissie die de prestaties en mogelijkheden van een handgeschakelde versnellingsbak combineert met het comfort van een automaat.

De sinds kort leverbare nieuwe, lichtmetalen 2,7-liter V6-motor heeft dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Zijn vermogen van maar liefst 149 kW (203 pk) behoort tot de hoogste specifieke vermogens (kW per liter cilinderinhoud) in deze klasse. Maar nog belangrijker is de uitzonderlijke trekkracht, want de piek van de koppelkromme verloopt over een breed toerengebied bijzonder vlak: 90 procent van het maximum koppel is voorhanden tussen 2400 en 6100 tpm. Daarmee levert de Chrysler 300M 2.7 indrukwekkende prestaties onder alle omstandigheden. Bovendien voldoet de nieuwe 2,7-liter motor aan de Europese fase-3 norm voor uitlaatgasemissies en is het brandstofverbruik aangenaam laag.

Het speciaal afgestemde onderstel biedt een uitstekende handelbaarheid en een nauwkeurig stuurgevoel. Het krachtige remsysteem omvat standaard vier schijfremmen en ABS, de tractiecontrole is afgestemd op de sublieme prestaties en de uitstekende handelbaarheid van de 300M.

De 300M heeft een zeer uitgebreide lijst met standaard specificaties. De 2,7 liter-versie is naar keuze leverbaar in een SE en een LE-uitvoering, de 3,5 liter uitsluitend als LE. Alle versies zijn onder meer uitgerust met de zeer praktische 60/40 gedeeld neerklapbare achterbank. Een boordcomputer met kompas en buitentemperatuurmeter in de dakconsole, automatische climate control, een Infinity radio-cassetterecorder van 320 Watt met elf luidsprekers en een in de achterruit geïntegreerde antenne, speed control, een lederen stuurwiel en 16" lichtmetalen velgen behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Beide LE-versies zijn onder meer voorzien van lederen bekleding, een instapfunctie van de bestuurdersstoel, waardoor deze automatisch maximaal 55 mm naar achteren (en weer terug) schuift voor gemakkelijker in- en uitstappen, elektrisch in acht richtingen verstelbare voorstoelen met regelbare verwarming en met een geheugen voor de instelling van de bestuurdersstoel, de verwarmde buitenspiegels en de radiozendervoorkeuze.

De Chrysler 300M 2.7 SE staat voor een bijzonder aantrekkelijke prijs bij de dealer en op de AutoRAI: 89.900,-. De 2,7 LE kost 96.900,- de 300M 3.5 LE staat in de prijslijst voor 109.900,-. Omhoog

Deel: ' Chrysler 300M eerste keer op AutoRAI '