Nieuwe concept car volgend jaar in productie

Chrysler presenteert 2001 PT Cruiser

Tijdens de North American International Auto Show in Detroit presenteert Chrysler deze week de 2001 PT Cruiser, een concept car die vanaf volgend jaar in productie gaat voor zowel de Noord-Amerikaanse als de Europese markt. Het nieuwe model, dat is afgeleid van eerdere concept cars Pronto en Pronto Cruizer, biedt een ongekende combinatie van veelzijdigheid, efficiency en Amerikaans design.

Chrysler is in het verleden vaker de uitvinder geweest van nieuwe marktsegmenten, waarvan de minivan of mpv het beste voorbeeld is: met de Voyager is een ware rage ontstaan. Ook de PT Cruiser is een volkomen nieuw autoconcept; Chrysler spreekt over een Flexible Activitiy Vehicle, waarbij de letters PT - die staan voor Personal Transportation - de flexibiliteit en veelzijdigheid van de auto symboliseren. Chrysler heeft bij de ontwikkeling van dit model rekening gehouden met de steeds sterker wisselende gebruikspatronen van consumenten.

De PT Cruiser is met zijn lengte van 428,5 centimeter iets korter dan huidige Europese middenklassers, de breedte bedraagt 170,5 cm en de hoogte 160 cm. De auto biedt de binnenruimte van een volwaardige sedan, dankzij een optimale ruimtebenutting en een goede zithouding van de inzittenden. Het flexibele interieur van de PT Cruiser kan variëren tussen een personenauto voor maximaal vijf inzittenden en een bestelwagen met alleen de chauffeur. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar, maar kan geheel worden verwijderd. De kofferruimte kan worden afgedekt door een multifunctionele, verwijderbare hoedenplank, die eventueel kan worden gebruikt als picknicktafeltje.

Nostalgisch

Het opvallende zijprofiel van de nostalgisch ogende PT Cruiser wordt bepaald door de unieke verhouding tussen dak- en taillelijnen, geaccentueerd door drie zijruiten. De opvallende spatborden zijn optisch met elkaar verbonden door een gewelfde dorpelvorm. De auto heeft dankzij de prominente grille en de gladde koplampen een zeer markant gezicht. De achterlichten weerspiegelen de Amerikaanse auto's uit de jaren 40.

De aandrijving van de PT Cruiser gebeurt in Europa door een 2.0 liter 16-kleps DOHC-motor, die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automaat. Voor de Amerikaanse markt wordt een geheel nieuwe 2.4 liter ontwikkeld. In een later stadium is de PT Cruiser ook beschikbaar met een turbodiesel. De PT Cruiser, die nu nog een concept car is, wordt medio 2000 in Nederland verwacht.

Vianen, 13 januari 1999

Deel: ' Chrysler presenteert 2001 PT Cruiser '