7 december 1999

Chrysler produceert achtmiljoenste MPV

Onlangs liep de 8.000.000e Chrysler Voyager van de lopende band in de fabriek in het Amerikaanse Missouri. Jim Holden, president van DaimlerChrysler, overhandigde de sleutels van deze auto aan Chuck Fulton, een van de trouwste Voyager-rijders.

Het succesverhaal van de Voyager begon in november 1983, toen Chrysler dankzij de introductie van de MPV een echte comeback beleefde. De populariteit van de ruimteauto is sindsdien met name in Amerika spectaculair gestegen: van 100.000 in 1984, tot ruim anderhalf miljoen verkochte exemplaren dit jaar, 8 procent van het totaal aantal nieuwe autos. De populariteit van het segment wordt onderstreept door 15 miljoen MPV-rijders, alleen al in Amerika.

Ook in Europa is de populariteit van de ruimteauto sinds de Europese introductie van de Voyager in 1990 sterk gestegen: dit decennium werden meer dan 300.000 Voyagers afgeleverd. In Nederland worden dit jaar ongeveer 2.500 stuks geregistreerd, waarmee de Voyager nu al vele jaren marktleider is.

De totale verkoop van Voyagers bedraagt meer dan 600.000 stuks per jaar, in meer dan zeventig landen in de gehele wereld. De productie vindt plaats in fabrieken in de Verenigde Staten (Missouri en Ontario) en Europa (Oostenrijk). DaimlerChrysler blijft het MPV-segment in Amerika domineren met een marktaandeel van 40 procent. Bovendien heeft de ruimteauto van Chrysler de afgelopen jaren meer dan 130 prijzen gewonnen.

Zestien jaar en acht miljoen MPV's later, willen we er alles aan doen om klanten te behouden. Dat gaan we bereiken met een brede selectie succesvolle ruimteauto's, die voorzien zijn van nog meer noviteiten, vertelde Jim Holden.

Deel: ' Chrysler produceert achtmiljoenste MPV '