Ruimer aanbod, scherpere prijzen

Chrysler Voyager klaar voor nieuwe millennium

De Chrysler Voyager is vanaf januari 1999 beschikbaar in meer versies, die tegen nog scherpere prijzen worden aangeboden. Aan de top van de modelserie is een LX-uitvoering toegevoegd, voorzien van alle denkbare opties die de verwende automobilist zich kan wensen, zelfs vierwielaandrijving.

De Chrysler Voyager werd vijftien jaar geleden door Chrysler ontwikkeld als de eerste ruimteauto ter wereld: een geheel nieuw concept, dat de inzittenden de mogelijkheid biedt het interieur in te richten naar gelang de wensen van het moment. Soms moeten veel passagiers worden vervoerd, andere momenten veel bagage. In de Voyager kan de inrichting van het interieur dankzij ingenieuze systemen in een handomdraai worden gewijzigd. Maar altijd wordt geprofiteerd van de handige instap via twee wijd openslaande voorportieren, twee brede schuifdeuren en een achterklep die zo ver omhoog scharniert dat (vrijwel) iedereen er gemakkelijk onderdoor kan lopen.

Sinds 1996 is de derde versie van de Voyager op de markt, en ondanks de sterk toegenomen concurrentie vanuit Europa is de Voyager al die jaren in Nederland marktleider gebleven. Chrysler Nederland verwacht deze positie dit jaar nog verder te kunnen versterken, door de uitbreiding van het aantal versies en door de nog scherpere prijsstelling. Uit het nieuwe leveringsoverzicht blijkt dat de Voyager in ruimschoots meer dan dertig verschillende versies wordt aangeboden, mede dankzij de uitgebreide mogelijkheden om te variëren in stoelen en banken. Bovendien worden acht versies van de Grand Voyager geleverd, de bijna 34 centimeter langere versie van de Voyager.

Vier- of zescilinder motoren, benzine of diesel De Chrysler Voyager wordt geleverd met een 2,4 viercilinder motor, in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertraps automatische transmissie, een 3,3 liter V6 of een 3,8 liter V6. Beide laatste gekoppeld aan een viertraps automaat. Voor degenen die veel kilometers maken wordt een 2.5 liter Turbodiesel met intercooler geleverd. Er zijn drie uitrustingsniveaus (SE, SE luxe, LE), die zich onderscheiden door de hoeveelheid standaard opties. In alle Voyagers is centrale deurvergrendeling van alle vijf portieren standaard, evenals elektrische bediening en verwarming van de buitenspiegels, snelheidsafhankelijk ruitenwisserinterval en twee airbags. De nieuwe SE luxe is tevens voorzien van elektrische bediening van vier portierramen, airconditioning, speedcontrol, extra geluidsisolatie, een mattenset en hoogteverstelling van het stuurwiel. De LE onderscheidt zich door een zeer grote mate van luxe, zoals blijkt uit de links en rechts gescheiden airconditioning, aluminium velgen, een roofrack en een uitneembare hoedenplank.

Vijf, zes of zeven inzittenden

De Voyager kan naar de persoonlijke wens van de inzittenden worden aangepast aan het aantal passagiers en de hoeveelheid inzittenden die worden vervoerd. De standaarduitvoering wordt geleverd met twee voorstoelen en direct daarachter een driezitsbank, die plaats bieden aan vijf volwassenen en heel veel bagage. Vanaf de SE luxe kan deze opstelling worden uitgebreid met een tweezitsbank, die direct achter de voorstoelen wordt geplaatst, waarbij de driezitsbank dan naar achteren verhuist. Zeven volwassenen vinden op deze manier een ruime zit, voor koffers en tassen biedt de bagageruimte nog voldoende plaats.

In de SE luxe en LE kan de tweezitsbank worden vervangen door twee captain chairs, bijzonder comfortabele stoelen met twee armleuningen en verstelbare rugleuning, die zelfs geheel kunnen worden neergeklapt om een tafeltje met bekerhouder te creëren. Vanaf het modeljaar 1999 kan de Voyager LE ook met zes captain chairs worden geleverd, die in drie rijen van twee achter elkaar staan. Deze stoelen kunnen desgewenst van lederen bekleding worden voorzien, waarbij tevens beide voorstoelen zijn uitgerust met elektrische verwarming. In deze versie ontstaat een bijzonder comfortabele en luxueuze zespersoons ruimteauto.

Van de Voyager worden drie versies geleverd voor een prijs onder de zestigduizend gulden, de 2.4i SE ( 55.990), de 2.4i SE automaat en de 2.4i SE luxe (beide 59.995). Het topmodel van de Voyager, de 3.3i LE, staat in de prijslijst voor 105.975.

Grand Voyager: nog langer, nog meer luxe Van de Voyager wordt ook een verlengde versie geleverd, de Grand Voyager. Dank zij de met bijna 34 centimeter toegenomen lengte is de interieurruimte aanzienlijk vergroot. De Grand Voyager wordt in een vijf- en zevenpersoons versie geleverd, in de luxueuze LE en LX kunnen desgewenst zes captain chairs worden geleverd. Wat betreft motoren wordt in de Grand Voyager dezelfde keuzemogelijkheid geboden als in de Voyager, net als de combinatie met automatische transmissie: een viertraps automaat is beschikbaar voor de 2.4 liter viercilinder en voor de 3.3 en 3.8 zescilinders.

De Grand Voyager is ook leverbaar in twee versies met vierwielaandrijving, gekoppeld aan de 3.8 liter zescilinder die nog meer vermogen levert dan de 3.3 V6. De Grand Voyager 3.8i AWD LX is het superieure topmodel van de Voyager-reeks, een auto die alles biedt wat de verwende automobilist zich maar kan wensen. Het prijsniveau van de Grand Voyager loopt van 64.995 voor de 2.4 SE tot 122.795 voor de 3.8i AWD LX.

Deel: ' Chrysler Voyager klaar voor nieuwe millennium '