Cisco levert architectuur voor integratie van spraak-, video- en datanetwerken

Brede reeks op Internet gebaseerde voorzieningen voor zakelijk gebruik

Amsterdam, 17 september 1999 - Cisco Systems annonceert Cisco AVVID - Architecture for Voice, Video and Integrated Data - voor het bedrijfsleven. Deze op standaarden gebaseerde flexibele architectuur biedt klanten de mogelijkheid nieuwe op Internet gebaseerde zakelijke bedrijfsmodellen te implementeren, terwijl de totale eigendomskosten van het netwerk zullen verminderen.

Cisco AVVID markeert de beschikbaarheid van nieuwe geïntegreerde spraak-, video- en dataoplossingen voor het bedrijfsleven en is het resultaat van Cisco's uit vijf fasen bestaande multiservice-strategie. De grondslagen voor deze strategie werden reeds in 1997 geformuleerd. Cisco AVVID onderscheidt zich in vier 'bouwblokken': * Systemen voor de IP-infrastructuur zoals multi-layer intelligente switches, routers en gateways, waarop essentiële netwerkservices zoals Quality of Service (QoS), beveiliging en management draaien; * Platforms en oplossingen voor telefonie (call processing); * New World-toepassingen zoals unified messaging, nieuwe samenwerkingsmogelijkheden, op IP gebaseerde contactcentra, et cetera; * Intelligente IP-clients, zoals IP-telefoons, softwarematige telefoons en video-clients.

Door met een geschikte combinatie van deze producten een geïntegreerde netwerkoplossing te creëren, ontwikkelen klanten opnieuw een concurrentievoordeel in het voortdurend veranderende zakelijke landschap. "Het afgelopen jaar heeft Cisco haar strategische doelstelling verwezenlijkt die voorziet in de mogelijkheid klanten een architectuur voor data, spraak en video te bieden, waarmee zij opnieuw een voorsprong op concurrenten kunnen nemen," aldus John Chambers, president en CEO van Cisco Systems. "Cisco AVVID is de volgende stap waarmee wereldwijd opererende bedrijven vanaf nu een flexibel, geconvergeerd netwerk kunnen bouwen. Daardoor wordt de bedrijfsvoering verbeterd en worden de mogelijkheden om te concurreren in de Internet-economie vergroot." Cisco AVVID maakt gebruik van technologieën, diensten en producten die nu beschikbaar zijn, maar het behoudt de flexibiliteit om in te spelen op toekomstige oplossingen en producten. Hiermee bouwt Cisco AVVID voort op het fundament van Internet met zijn open standaarden, coöperatieve ontwikkeling en interoperabiliteit met oplossingen van diverse fabrikanten en uiteenlopende producten. Netwerkbeschikbaarheid, open systemen en lagere eigendomskosten Cisco AVVID is gebaseerd op het Internet-model van de gedistribueerde architectuur, waardoor de permanente beschikbaarheid en schaalbaarheid van het systeem verzekerd worden. Deze trend breidt zich momenteel uit naar gedistribueerde computeromgevingen. Klanten beginnen zich de voordelen te realiseren van een systeem dat geen 'single point of failure' kent en waaraan zij zo veel of zo weinig componenten voor bedrijfszekerheid kunnen toevoegen als ze wenselijk achten. Zo koos Stonehenge Telecom, een Cisco Powered Network-partner, voor haar internationale VoIP-netwerk voor de end-to-end-technologie van Cisco. Antonio Peinado Abril, senior vice president van Stonehenge, zegt hierover: "Ik verwacht dat Cisco toonaangevend blijft op dit gebied. We raden onze zakelijke partners dan ook aan te werken met de hardware en software van Cisco, omdat die optimaal op elkaars en onze oplossingen zijn afgestemd." En Pallab Chatterjee, CIO van Texas Instruments: "Nu Internet de zakelijke modellen steeds sneller gaat veranderen, heeft Texas Instruments de strategische beslissing genomen meteen over te schakelen op IP-telefonie. Dit vanwege de lagere operationele kosten en de grotere productiviteit die het gevolg zijn van het gebruik van een geconvergeerd netwerk. Wat ons vooral beviel aan Cisco AVVID, was de gedistribueerde architectuur en de schaalbaarheid van het ontwerp. Dat heeft ons in staat gesteld een open en zeer bedrijfszeker geïntegreerd netwerk te bouwen." Een ander belangrijk kenmerk van Cisco AVVID is de open en interoperabele aard ervan. Dit betekent dat klanten de best mogelijke oplossingen op verschillende gebieden kunnen kiezen, waar zij voorheen afhankelijk waren van de gesloten (proprietary) toepassingen van één enkele fabrikant. Als resultaat daarvan wordt innovatie aangemoedigd, terwijl de algemene kosten van netwerken zullen dalen als gevolg van een grotere vraag en een groter aanbod. Uit een recente studie van Renaissance World Wide naar verschillende zakelijke modellen en de totale eigendomskosten daarvan, blijkt dat één enkel, geünificeerd netwerk een minimale ROI (return on investment) oplevert van 161 procent in drie jaar. Meer details over deze studie zijn te vinden op www.cisco.com/warp/public/779/largeent/tco/ Snelle inzetbaarheid van geavanceerde toepassingen Een van de primaire voordelen van een geconvergeerde netwerkoplossing is de mogelijkheid geavanceerde applicaties in gebruik te nemen, terwijl de IT-uitgaven worden geminimaliseerd. Door Cisco's open architectuur kunnen ontwikkelaars toepassingen van de volgende generatie op een toonaangevend ontwikkelingplatform zoals Windows NT (TAPI) schrijven. Hierdoor krijgen klanten uiteindelijk de keus uit een bredere reeks innovatieve mogelijkheden. "De oude spraaknetwerken worden in hoog tempo omgevormd tot een open systeem voor geconvergeerde data-, spraak- en videocommunicatie," zegt Bill Gates, chairman en CEO van Microsoft. "We zijn zeer ingenomen met Cisco AVVID, omdat de architectuur op standaarden is gebaseerd, waarmee klanten probleemloos naar de nieuwe omgeving van de IP-telefonie kunnen migreren. Zakelijke gebruikers kunnen hiermee zeer schaalbare en robuuste data-, spraak- en videosystemen ontwikkelen, die gebaseerd zijn op Cisco's toonaangevende IP-oplossingen en Microsofts bewezen Windows NT-platforms." Strategische overnames In aanvulling op desktop-oplossingen voor IP-telefonie verschijnen er verschillende nieuwe toepassingen voor grotere omgevingen aan de horizon, zoals unified messaging en IP Contact Center (op Internet gebaseerde call-centers). Op dit gebied heeft Cisco een aantal strategische overnames gedaan, zoals van GeoTel en Amteva. Door hun nieuwe technologie en producten te integreren met Cisco's krachtig IP-oplossingen, kunnen klanten nu een werkelijk end-to-end systeem bouwen. Schaalbare infrastructuren voor zakelijke convergentie Sinds 1997 heeft Cisco gewerkt aan haar uit vijf fasen bestaande multiservice-strategie en heeft in deze periode kwalitatief zeer hoogwaardige producten ontwikkeld op de gebieden spraak, video en data. Daarnaast zijn technologieën ontwikkeld die een intelligente integratie en een grote schaalbaarheid van deze systemen waarborgen. Cisco's technologie integreert niet alleen diverse soorten verkeer, maar maakt ook een naadloze migratie naar grotere systemen mogelijk. Zo kan bijvoorbeeld dezelfde technologie die wordt toegepast in een klein bijkantoor, worden uitgebreid naar de eisen van grote ondernemingen, zonder dat daar kostbare uitbreidingen van de hardware voor nodig zijn. Het fundament van de onderliggende infrastructuur van Cisco AVVID is opgebouwd uit intelligente netwerkservices in de multiprotocol routers (geïmplementeerd met Cisco IOS software), multi-layer LAN-switches en hardware en software voor call-processing. Deze apparatuur beschikt over QoS, intelligente netwerkservices en de zeer hoge snelheid die nodig is voor de ondersteuning van geconvergeerde toepassingen. Cisco is toonaangevend op het gebied van routing en levert een aantal robuuste platforms voor de verwerking van zowel spraak als video. Deze oplossingen beschikken over de mogelijkheid om zowel analoge als digitale spraakinterfaces aan te sluiten, hetgeen integratie met een bestaande PBX-telefooncentrale of het openbare telefoonnetwerk waarborgt. De toepassing van IP-telefonie evolueert steeds meer van eenvoudig desktop-gebruik om de telefoonkosten te drukken, naar meer geavanceerde applicaties. De Cisco Catalyst-familie van multi-layer LAN-switches biedt de noodzakelijke mogelijkheden voor QoS en de schaalbare bandbreedte over het gehele lokale netwerk, om te voorzien in deze geconvergeerde toepassingen. Met haar bewezen schaalbaarheid, intelligente netwerkservices en flexibele architectuur zal de Catalyst-familie zich verder ontwikkelen en de investeringen van de klant beschermen. Andere belangrijke infrastructurele onderdelen die vandaag eveneens worden aangekondigd, zijn de Cisco Call Manager 2.4, twee digitale gateways voor IP-telefonie, Cisco IP-telefoons en een Media Convergention Server. Intelligente IP-clients De vierde component van de architectuur bestaat uit intelligente client-apparatuur, waaronder desktop-telefoons, draadloze IP-telefoons, pagers, personal digital assistants (PDA's) en andere intelligente IP-agents. Cisco Systems levert vanaf heden diverse IP-telefoons. Deze apparatuur zal nog verder worden ontwikkeld en zal dan functionaliteit bevatten die niet mogelijk is met de huidige op PBX'en gebaseerde systemen. Voorbeelden hiervan zijn intelligente persoonlijke assistenten die een IP-telefoon laten communiceren met een digitale agenda, of de mogelijkheid berichten te sorteren of in te zien op basis van door de gebruiker aangegeven criteria, in plaats van in chronologische volgorde. Toepassingen zoals zoeken in de directory of samenwerken door middel van een enkele druk-op-de-knop zijn slechts het begin van talrijke vernieuwingen op dit gebied. Nadere informatie Voor nadere informatie en meer details over Cisco AVVID en de toepassingsmogelijkheden ervan, kunt u terecht op www.cisco.com/warp/public/cc/cisco/mkt/iptel/prodlit/avvid_wp.h . Over Cisco Systems Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 17.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 1999 een totale omzet van $ 12,15 miljard. Nieuws en informatie is beschikbaar op http://www.cisco.com.

Deel: ' Cisco levert architectuur voor integratie netwerken '