Cisco levert voorzieningen voor geconvergeerde zakelijke netwerken

Nieuwe IP-telefonieproducten verrijken Cisco's architectuur voor spraak, video en geïntegreerde data

Amsterdam, 17 september 1999 - Cisco Systems brengt nieuwe hardware en software voor IP-telefonie op de markt. De producten maken deel uit van de vijfde en laatste fase van Cisco's strategie voor multiservice-netwerken. De hardware en software bieden zakelijke klanten nu de mogelijkheid om één enkel geconvergeerd data-, spraak- en videonetwerk te implementeren tegen lagere totale eigendomskosten.

De vandaag aangekondigde nieuwe producten betreffen de Cisco CallManager 2.4, de Cisco Media Convergention Server 7830, twee nieuwe digitale gateways voor IP-telefonie (DT-24+ (alleen voor de US) en DE-30+) en twee toestellen voor IP-telefonie. In combinatie met de producten voor IP-telefonie van de recentelijk door Cisco overgenomen bedrijven GeoTel en Amteva en de nog lopende acquisitie van Calista, bieden deze producten de infrastructurele componenten en de noodzakelijke software-intelligentie voor het bouwen van geconvergeerde netwerken. Deze netwerken zijn gebaseerd op het eveneens vandaag aangekondigde Cisco AVVID (Architecture for Voice, Video en Integrated Data).

Met Cisco AVVID is het mogelijk een geconvergeerd netwerk te implementeren dat spraak en video naadloos met de bestaande data-infrastructuur integreert. Daartoe wordt gebruik gemaakt van Cisco's end-to-end oplossingen, waaronder intelligente routers, zeer snelle switches, CiscoAssure policy networking, gateways, producten voor IP-telefonie, call-control software, software voor unified messaging en geavanceerde call-centra toepassingen die gebaseerd zijn op IP-telefonie.

Cisco CallManager 2.4

Cisco CallManager (CCM) is de onderliggende applicatie die de mogelijkheden en de functionaliteit van het bestaande zakelijke telefoonnetwerk uitbreidt naar apparatuur die geschikt is voor packet- of IP-telefonie. CCM 2.4 is reeds geïnstalleerd op de Cisco Media Convergention Server 7830 en biedt de standaarddiensten voor call-processing, signaling en connecties voor daartoe geschikte apparatuur zoals IP-telefoons, softwarematige telefoons, VoIP-gateways (voice over IP), switches, routers, alsmede aan softwareapplicaties. Een van de nieuwe mogelijkheden die hiermee ontstaat is samenwerking door middel van een enkele toetsaanslag. Wanneer twee personen elkaar bellen via een IP-telefoon en ze willen bepaalde informatie op een van de computers inzien, bewerken of becommentariëren, dan is een enkele toetsindruk voldoende om op beide PC's een sessie te starten die dit mogelijk maakt. Dergelijke gereedschappen zorgen voor een efficiëntere en meer persoonlijke communicatie en opent de deur voor vele andere geconvergeerde toepassingen.

Andere verbeteringen betreffen de integratie van de vereiste functionaliteit voor op IP gebaseerde call-centers en unified messaging van de producten van de recent overgenomen bedrijven GeoTel en Amteva. Met CCM 2.4 kunnen gebruikers ook problemen op afstand oplossen, code debuggen, het telefoonverkeer bijhouden en onderhoud verrichten. Omdat het bij CCM om software gaat, is upgrading eenvoudig uit te voeren. Daardoor kan een kostbare, grootschalige vervanging van apparatuur worden vermeden.

Cisco Media Convergention Server 7830

De Cisco Media Convergention Server 7830 (MCS-7830) is een uiterst bedrijfszeker serverplatform voor IP-telefonie. Doordat de CCM-software al op deze fouttolerante server is geïnstalleerd, kunnen netwerkmanagers eenvoudig en efficiënt grootschalige toepassingen van geconvergeerde data-, spraak- en videonetwerken implementeren. Een van de belangrijkste eisen binnen elke omgeving waar bedrijfskritische toepassingen draaien, zoals spraak, is een zeer grote beschikbaarheid van het systeem. Het bedrijfszekere ontwerp van de MCS-7830 staat garant voor een robuust platform met hot-swappable redundante voedingen en twee redundante hot-swappable harde schijven. In toevoeging hierop wordt het Remote Management Board (RMB) meegeleverd dat een degelijke fail-safe-voorziening voor servermanagement biedt. Door de aanwezigheid van een eigen processor, geheugen en batterij is de werking van RMB volledig onafhankelijk van de hardware, het besturingssysteem of de netwerkconnectie van de host-computer. Dit hoge niveau van onafhankelijkheid zorgt ervoor dat netwerkbeheerders en ingenieurs van het Cisco Technical Assistence Centre (TAC), onafhankelijk van de status van de server, altijd toegang hebben tot de MCS-7830 vanaf vrijwel elke plek ter wereld. In omgevingen waar meerdere servers in gebruik zijn, worden de CCM's op de MCS-servers logisch met elkaar gekoppeld via het H.323 protocol. Individuele MCS-7830 servers kunnen worden voorzien van een extra 'hot-standby' MCS-7830, wat de verwerking van het spraakverkeer volledig redundant maakt. De CCM biedt nog extra redundantie door een geautomatiseerde fail-over van gateways en telefoons naar secundaire MCS-7830-servers. Hierdoor worden problemen vermeden wanneer de primaire server fouten vertoont. De MCS-7830 is zeer schaalbaar. Of deze server nu wordt gebruikt door kleine of wereldwijd opererende ondernemingen, hij kan altijd worden uitgebreid om tegemoet te komen aan veranderende behoeften. Netwerkbeheerders bepalen welke niveaus van redundantie zij nodig hebben en hoeveel gebruikers ze moeten ondersteunen, waarna het juiste aantal servers toegewezen wordt. De flexibele architectuur van CCM maakt een natuurlijke migratie naar een schaalbaar netwerk van meerdere, redundante MCS-7830 servers mogelijk.

Digitale gateways voor IP-telefonie

Cisco is met een marktaandeel van meer dan 45 procent marktleider op het gebied van IP-spraakpoorten. De productlijn wordt nu nog verder uitgebreid door de toevoeging van twee nieuwe digitale gateways voor IP-telefonie, respectievelijk de Cisco DT-24+ en de DE-30+. Deze gateways worden beheerd en bewaakt door de CCM en bieden een connectiepad tussen het Cisco-netwerk voor packet-telefonie en het openbare telefoonnetwerk of een bedrijfstelefooncentrale. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van digitale verbindingen (ISDN PRI). De DT-24+ ondersteunt 23 spraakkanalen op een T1-interface, terwijl de DE-30+ 30 spraakkanalen op een E1-interface kan verwerken. Beide gateways zijn uitgevoerd als een PCI-kaart met een enkele bus. De voeding wordt betrokken uit de PCI-poort in de computer. Beide gateways communiceren met de CallManager, waardoor verschillende aanvullende services kunnen worden geïmplementeerd, zoals hold, transfer en forward. Doordat de CallManager proxy-signaling biedt, zijn zowel de DT-24+ als de DE-30+ volledig compatibel met versie 2 van het H.323-protocol.

Cisco IP-telefoons

Cisco levert op dit moment twee verschillende modellen IP-telefoons: de Cisco 12SP+ en de Cisco VIP30+. Het zijn volledig uitgeruste toestellen met programmeerbare nummer- en functietoetsen, een ingebouwde luidspreker/microfoon en de bekende functionaliteit zoals in de wacht zetten, doorverbinden, opnieuw kiezen en volume. De Cisco VIP30+ is voorzien van een groot LCD-display met 40 karakters (twee regels van 20 elk). Het display toont de datum en de tijd, de naam en het nummer van de gesprekspartner of het gekozen nummer. LED's bieden een overzicht van de status van de 30 nummer- en functietoetsen.

Cisco's complete end-to-end voorziening nu een feit

Met de vandaag aangekondigde oplossingen voor IP-telefonie levert Cisco nu een brede reeks producten, waarmee volledige end-to-end voorzieningen voor geconvergeerde zakelijke netwerken kunnen worden geïmplementeerd. Productlijnen zoals de Catalyst-switches, intelligente routers, Cisco caching-technologieën en geavanceerde software, maken toepassingen als unified messaging en intelligente call-centra mogelijk. * Catalyst-switches - Cisco's voorzieningen voor end-to-end convergentie kunnen worden gebruikt met meer dan twintig intelligente Catalyst-switches, waaronder de toonaangevende Catalyst 2900, 4000, 5000, 5500, 6000, 6500 en 8500 series. Door de toepassing van consistente systeemsoftware op de Catalyst, in combinatie met Cisco IOS-software, geïntegreerde ASIC's en CiscoAssure policy networking, bieden deze platforms de Quality of Service, de beveiliging, prestaties en andere intelligente netwerkservices, die vereist zijn om geconvergeerde toepassingen op bedrijfskritische bedrijfsnetwerken te draaien. Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 40 miljoen geschakelde Catalyst-poorten operationeel. Klanten die in dit platform investeren, kunnen snel en naadloos oplossingen voor IP-telefonie implementeren. * Cisco-routers - Cisco is marktleider op het gebied van high-end intelligente routing-oplossingen. Het bedrijf ontwikkelt en implementeert al sinds jaren multiservice-mogelijkheden voor een brede reeks producten, mogelijk gemaakt door de Cisco IOS-software. De Cisco routing-voorzieningen die op dit moment in staat zijn om spraak en video te integreren met traditioneel dataverkeer, omvatten de Cisco 800, 1750, 2600, 3600, MC3810, 5300, 5800, 7100, 7200 en 7500 series. * Cisco caching-technologieën - Als onderdeel van een end-to-end geconvergeerde voorziening, biedt Cisco ook toonaangevende oplossingen voor edge-caching. Door het bandbreedtegebruik op het WAN aanmerkelijk te verminderen, vergroot deze cache-mogelijkheid de bestaande WAN-capaciteit voor multiservice-verkeer. De Cisco cache combineert de in het netwerk geïntegreerde producten uit de Cache Engine 500 series met cache-bewuste, multiservice-routers, waarop het toonaangevende Web Cache Communication Protocol v2 (WCCP v2) draait, dat geleverd wordt door de Cisco IOS-software. * Geavanceerde software - Ten gevolge van de integratie van data, spraak en video op een enkel netwerk zullen er nieuwe toepassingen ontstaan, zoals bijvoorbeeld geïntegreerde contactcentra. Deze call-centers van de volgende generatie zullen het begrip klantenservice naar een nieuw niveau tillen. Door bestaande applicaties en hardware voor call-centers te combineren met IP-telefonie en intelligente technologie voor contactmanagement in een geünificeerd platform, kan de bedrijfsuitoefening worden verbeterd, terwijl ook de kans op een persoonlijker en efficiënter contact met de klant groter wordt.

Door IP-telefonie op server- en agentniveau samen te laten werken met traditionele netwerken, ACD/PBX'en en desktop-systemen, stelt de Cisco IP Contact Centre-oplossing bedrijven in staat om te profiteren van nieuwe, op het IP-protocol gebaseerde toepassingen. Zij kunnen dit doen in hun eigen tempo, terwijl reeds gedane investeringen worden beschermd. Het grote voordeel van deze voorzieningen is een bedrijfsbreed contactmanagement dat gebaseerd is op eenduidige zakelijke terminologie. Dit wordt ondersteund door genormaliseerde en geconsolideerde rapportages, geografische onafhankelijkheid van agent-resources, een hoge mate van fouttolerantie en betrouwbaarheid van het systeem en een volledige schaalbaarheid van single-site naar multi-site netwerkserviceaanbieders.

Prijzen, beschikbaarheid en nadere informatie

De Cisco MCS-7830, de Cisco DE-30, de CallManager en de twee toestellen voor IP-telefonie zijn nu in Europa beschikbaar. De MCS-7830 heeft een adviesprijs van 14.995 dollar, dat is inclusief de reeds geïnstalleerde CallManager-software. De DE-30+ kost 12.000 dollar. De 12SP+ IP-telefoon heeft een adviesprijs van 385 dollar en de 30VIP+ 485 dollar. Nadere informatie over Cisco's zakelijke oplossingen voor data, spraak en video is beschikbaar op adres https://www.cisco.com/warp/public/779/largeent/issues/dvvi/.

Over Cisco Systems

Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 17.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 1999 een totale omzet van $ 12,15 miljard. Nieuws en informatie is beschikbaar op https://www.cisco.com.

Deel: ' Cisco levert voorzieningen geconvergeerd zakelijk netwerk '