Cisco Systems meldt 40 procent meer omzet in het tweede kwartaal van boekjaar 1999

Amsterdam, 4 februari 1999 Cisco Systems, wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet, heeft in het tweede kwartaal van boekjaar 1999, eindigend op 23 januari 1999, 40 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar. De netto omzet in het tweede kwartaal bedraagt $ 2,83 miljard, vergeleken met $ 2,02 miljard in het tweede kwartaal van boekjaar 1998. Het pro forma netto bedrijfsresultaat, exclusief verderop omschreven afschrijvingen voor lopende R&D, bedraagt $606 miljoen ($ 0,36 per aandeel), vergeleken met een pro forma netto resultaat van $ 457 miljoen ($ 0,29 per aandeel) in het tweede kwartaal van 1998. Dit komt neer op een stijging van respectievelijk 33 procent en 24 procent.

Tijdens het tweede kwartaal van boekjaar 1999 heeft Cisco de acquisities afgerond van Summa Four, Clarity Wireless Corporation, Selsius Systems en PipeLinks. In totaal is met deze acquisities een bedrag gemoeid van ongeveer $ 537 miljoen, waarbij een eenmalige afschrijving van $ 349 miljoen ($ 0,19 per aandeel) voor de lopende R&D-werkzaamheden van deze bedrijven ten laste komt van het tweede kwartaal van boekjaar 1999.

Het werkelijke bedrijfsresultaat in het tweede kwartaal, inclusief bovengenoemde eenmalige afschrijving van lopende R&D, bedraagt $ 288 miljoen ($ 0,17 per aandeel).

De netto omzet in de eerste zes maanden van boekjaar 1999 was $ 5,42 miljard, een toename van 39 procent ten opzichte van de $ 3,89 miljard in dezelfde periode van vorig jaar. Het pro forma netto resultaat, exclusief eerder genoemde afschrijving, was $ 1,165 miljard ($ 0,70 per aandeel), vergeleken met een pro forma netto resultaat van $ 873 miljoen ($ 0,55 per aandeel) in de eerste helft van vorig jaar. Dit komt neer op een stijging van respectievelijk 33 procent en 27 procent.

Het werkelijke bedrijfsresultaat in de eerste helft van boekjaar 1999 was $ 806 miljoen ($ 0, 48 per aandeel), vergeleken met $ 794 miljoen ($ 0,50) in boekjaar 1998.

Het netto resultaat per aandeel, alsook het aantal aandelen dat gebruikt is in de berekening van de gepresenteerde bedragen per aandeel, geeft de drie-voor-twee aandelensplitsing weer die per 15 september 1998 is geëffectueerd.

"Het Internet zal vrijwel alles veranderen, van persoonlijke communicatie tot de machtsverhoudingen tussen bedrijven en zelfs landen," aldus John Chambers, president en CEO van Cisco Systems. "De Internet revolutie zal bepalen welke bedrijven overleven en welke achter zullen blijven. Meer en meer wordt het Internet erkend als de drijvende kracht van onze wereldwijde economie."

Voor de grote ondernemingen bleef Cisco marktleider op het gebied van LAN switching en zag het bedrijf een toenemende acceptatie van haar end-to-end oplossingen. Cisco breidde haar multilayer LAN switching productaanbod uit met de introductie van de Catalyst 6000-familie, die data-, spraak- en videomogelijkheden biedt. Cisco introduceerde ook de Catalyst 4000-serie, waarmee het end-to-end gigabit productaanbod werd uitgebreid. Een andere belangrijke introductie dit kwartaal bestond uit een nieuwe suite van Virtual Private Network (VPN) oplossingen, die traditionele WANs complementeren.

Op de markt voor service providers heerst overeenstemming dat traditionele spraaknetwerken zullen opgaan in één enkel, op data gebaseerd netwerk, dat data, spraak en video integreert. Klanten van alle soorten service providers zijn begonnen met het implementeren van deze open, op standaarden gebaseerde multiservice netwerken. PSINet en GTE kondigden recent plannen aan om geïntegreerde netwerken te bouwen, gebaseerd op Cisco's netwerkarchitectuur. Deze netwerken zullen verbeterde telefoniediensten leveren zoals spraak en fax over IP, Internet 'call waiting' en 'unified messaging', het onder één noemer brengen van alle vormen van elektronisch berichtenverkeer. Tevens heeft Sprint plannen aangekondigd om samen te werken met Cisco om haar ION architectuur uit te breiden met Digital Subscriber Line (DSL) diensten voor bedrijven en consumenten, als onderdeel van Sprint's volgende generatie netwerk.

Cisco heeft ook haar productaanbod voor telecommunicatiebedrijven uitgebreid middels de acquisitie van PipeLinks, een ontwikkelaar van SONET/SDH routers. Deze routers zijn bedoeld om service providers de mogelijkheid te bieden over te gaan op netwerkdiensten die op packets gebaseerd zijn, terwijl ze hun bestaande SONET/SDH-infrastructuur kunnen blijven gebruiken.

Op de markt voor kleine en middelgrote bedrijven, blijft Cisco haar marktpositie uitbouwen op het gebied van tweelaags distributie van netwerksystemen. Van belang zijn onder andere de introductie van de Cisco 1400-serie DSL routers en de Cisco uBR924 universal broadband router, die nieuwe, snelle modems combineren met access routers voor geïntegreerd data-, spraak- en videoverkeer.

Cisco breidde haar marktpositie en leiderschap op het gebied van Internet uit van grote ondernemingen naar de consumentenmarkt en lanceerde een strategie om deze nieuwe markt te bewerken. Deze strategie omvat het versnellen van breedbandige toegang tot aan huis, het samenwerken met service providers, en het in licentie geven van Cisco-technologie aan fabrikanten van consumenten elektronica als onderdeel van het Cisco NetWorks programma. Ter ondersteuning van deze strategie, heeft een coalitie van 33 bedrijven plannen bekendgemaakt om samen te werken met Cisco, of om Cisco-technologie in licentie te nemen, teneinde de groei van Internet te versnellen.

"De eerste fase van de Internet revolutie werd geïnitieerd door de academische gemeenschap. De volgende fase werd geleid door bedrijven die deze technologie aanwendden voor het verkrijgen van concurrentievoordeel. We staan nu aan de rand van de derde fase van de Internet revolutie, waarin consumenten de drijvende kracht vormen en alles en iedereen aangesloten zal worden." besluit Chambers.

Over Cisco Systems

Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 16.000 werknemers en realiseerde in fiscaal 1998 een totale omzet van 8,46 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op http://www.cisco.com.

Deel: ' Cisco meldt 40 procent meer omzet in tweede kwartaal 1999 '