CMG breidt WAP-protocol uit

WAP Service Broker biedt betere beveiliging van mobiele commerciële transacties

Utrecht, 14 februari 2000 - CMG Telecommunications, een toonaangevend wereldwijd aanbieder van messaging- en gateway-oplossingen voor de draadloze telecommunicatie-industrie, heeft haar WAP Service Broker-product voorzien van belangrijke nieuwe functionaliteit. De verbeteringen betreffen uitbreidingen van de huidige versie van het WAP Wireless Transaction Layer Security (WTML) protocol. Hierdoor neemt de beveiliging van draadloze datacommunicatie verder toe, zodat de introductie van applicaties voor mobiele commercie (m-commerce) wordt vereenvoudigd.

WTML biedt uitsluitend een beveiliging tussen het draadloze apparaat en de WAP-gateway. Dat wil zeggen dat het protocol weliswaar voorziet in de beveiliging op de transactielaag, maar deze beveiliging zorgt er alleen voor dat anderen het bericht niet kunnen inzien of wijzigen. Dit betekent dat twee nauw gerelateerde beveiligingskwesties hiermee niet kunnen worden opgelost: de authenticatie van zowel zender als ontvanger en de zogeheten non-repudiation (of onherroepelijkheid) van de transactie. Het zal duidelijk zijn dat toepassingen voor m-commerce niet kunnen worden geïmplementeerd voordat het WAP Forum hier een oplossing voor heeft. Toch heeft CMG besloten om niet te wachten op een nieuwe versie van de specificatie, maar deze grotere beveiliging nu reeds te introduceren in haar WAP Service Broker.

"De extra beveiligingsfunctionaliteit van versie 1.1 van de WAP Service Broker stelt onze klanten in staat om de markt voor mobiele elektronische handel nu al te betreden. CMG biedt een probleemloos groeipad naar de end-to-end beveiligingsmogelijkheden, zoals die door de initiatieven van het WAP Forum op het gebied van de Wireless Identity Module en de Wireless Public Key Infrastructure over enige tijd werkelijkheid zullen worden," zegt Geert Kolthof, Vice President mobiele Internetproducten van CMG.

De cliënt-authenticatie wordt gerealiseerd door middel van Calling Line Identity, in combinatie met de naam en het wachtwoord van de gebruiker. Dit komt overeen met een unieke identificatie, omdat de calling line identity (de identiteit van de opbeller) vrijwel onmogelijk is te dupliceren. De WAP Service Broker registreert elke gebeurtenis in de gateway. Niet alleen worden van alle transacties tussen het draadloze apparaat en de WAP Service Broker logs bijgehouden, maar ook van de broker, de bank en e-commerce toepassingen op Internet of in intranetdomeinen. De eigenaar van de WAP Service Broker kan daarom de voltooiing van een transactie bevestigen, wat betekent dat in een later stadium nooit kan worden ontkend dat de transactie heeft plaatsgevonden.

CMG Telecommunications
CMG Telecommunications met hoofdzetel in Utrecht maakt deel uit van CMG plc en is een wereldwijd actieve ontwikkelaar van diensten op het gebied van tekst- en databerichten in netwerken voor mobiele telecommunicatie.

CMG is een toonaangevende Europese ICT-Services Groep, die zakelijke diensten levert in de vorm van consultancy, systeemontwikkeling, software-applicaties en informatieverwerking. CMG is opgericht in 1964 en is internationaal actief vanuit haar bases in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Singapore, China, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België. CMG implementeert en ondersteunt applicaties voor klanten over de gehele wereld en is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en Amsterdam.

CMG levert kennis, producten en oplossingen aan de financiële sector, handel, transport en industrie, telecommunicatie-, media- en nutsbedrijven en overheidsinstellingen. Een groeiend aantal diensten op het gebied van informatieverwerking en andere beheersdiensten wordt geleverd waaronder salarisverwerking, personeelsinformatiesystemen, beheer van call centers en netwerken. Meer informatie over CMG kunt u vinden op http://www.cmg.com

Deel: ' CMG breidt WAP-protocol uit '