CMG groeit uit tot wereldspeler op het gebied van ontwikkeling, consultancy en outsourcing van WAP-diensten

Utrecht, 2 december 1999 - Recent heeft CMG Telecommunications de eerste successen kunnen melden op het terrein van WAP (Wireless Application Protocol), een nieuwe wereldstandaard om Internet en intranet toegankelijk te maken vanaf de mobiele telefoon. GSM-gebruikers kunnen dankzij WAP internet-informatie in aangepaste vorm op hun mobiele telefoon ontvangen en tevens gebruik maken van bedrijfstoepassingen die via intranet beschikbaar zijn. CMG Telecommunications heeft een WAP Service Broker(tm) ontwikkeld, die de mobiele gebruiker toegang biedt tot Internet-informatie en diensten in het WAP-formaat. Andere divisies van CMG verlenen WAP-consultancydiensten, reikend vanaf het aanpassen van het business model en de ontwikkeling van maatapplicaties tot desgewenst outsourcing van WAP-services.

CMG Telecommunications heeft al diverse contracten afgesloten met onder andere mobiele operators in Ierland, Australië, Zuid-Afrika (met het telecombedrijf MTN, zie afzonderlijk persbericht) en Zwitserland. Onderhandelingen met operators in Nederland, Duitsland, Engeland en Singapore zijn in een vergevorderd stadium. Op korte termijn verwacht CMG een aantal aankondigingen van WAP-contracten te kunnen publiceren. Met een WAP-contract is doorgaans een bedrag van enkele miljoenen guldens gemoeid. CMG Telecommunications behoort wereldwijd tot de belangrijkste aanbieders van WAP-diensten, naast het Amerikaanse bedrijf Phone.Com en traditionele telecommunicatiebedrijven zoals Ericsson en Nokia.

Op het gebied van zowel consultancy als applicatiebouw is CMG intensief betrokken bij proeven die diverse banken nemen met het aanbieden van financiële diensten via de mobiele telefoon. Zo zal het binnenkort mogelijk worden op elk willekeurig tijdstip en vanaf iedere plaats ter wereld bijvoorbeeld aandelentransacties en overschrijvingen te verrichten. Ook het bedrijfsleven toont grote belangstelling voor het inzetten van mobiele telefoons om te allen tijde het contact met hun medewerkers en klanten te kunnen onderhouden.
Speciale mobiele toestellen, de zogenaamde WAP-telefoons zoals de Nokia 7110 en Ericsson R320 en R380 die zeer binnenkort op de markt komen, bieden gebruikers een bedieningsgemak zoals zij van de PC gewend zijn. Met de cursor kunnen zij de gewenste regel selecteren en vervolgens aanklikken om de informatie op te roepen. De telecombranche verwacht dat binnen enkele jaren alle mobiele telefoons deze manier van informatie-ontsluiting zullen ondersteunen. Volgens Nokia zal vóór eind 2000 naar schatting al 10 tot 15 procent van de mobiele telefoons over deze mogelijkheid beschikken.

CMG Telecommunications
CMG Telecommunications met hoofdzetel in Utrecht maakt deel uit van CMG plc en is een wereldwijd actieve ontwikkelaar van diensten op het gebied van tekst- en databerichten in netwerken voor mobiele telecommunicatie.

CMG is een toonaangevende Europese ICT-Services Groep, die zakelijke diensten levert in de vorm van consultancy, systeemontwikkeling, software-applicaties en informatieverwerking. CMG is opgericht in 1964 en is internationaal actief vanuit haar bases in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Singapore, China, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België. CMG implementeert en ondersteunt applicaties voor klanten over de gehele wereld en is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en Amsterdam.

CMG levert kennis, producten en oplossingen aan de financiële sector, handel, transport en industrie, telecommunicatie-, media- en nutsbedrijven en overheidsinstellingen. Een groeiend aantal diensten op het gebied van informatieverwerking en andere beheersdiensten wordt geleverd waaronder salarisverwerking, personeelsinformatiesystemen, beheer van call centers en netwerken. Meer informatie over CMG kunt u vinden op https://www.cmg.com

Deel: ' CMG Telecommunications ontwikkelt wereldwijde WAP-diensten '